FCR14 mars 2016 15:13

Malmöföretag satsar 21 miljoner på FC Rosengård

[UPPDATERAD] Tretton av Malmös största företag satsar 21 miljoner kronor i ett treårigt avtal för att stötta FC Rosengård.

– Det här är den största enskilda satsningen på professionell damfotboll i Sverige, säger Klas Tjebbes, vd i FC Rosengård.
Varför är det viktigt?
– I vårt samhälle brukar vi skryta om att alla ska få samma chans, oavsett hudfärg, kön och så vidare. Då ska det självklart även gälla fotboll. Vi hade inte klarat att göra det här utan sponsorer, men det gör inte någon fotbollsklubb i Sverige, säger Klas Tjebbes.
För 2016 har FC Rosengård budgeterat med 14,5 miljoner kronor i sponsorintäkter. Sju miljoner per säsong i tre år från de tretton Malmöföretag utgör en stor del av budgeten. En säkerhet.
Läs mer:De största vill intelåta Uefas pengarskapa konkurrens
– Nu känns det tryggare. Men vi måste fortsätta hålla koll på våra utgifter. Vi är livrädda för att satsa pengar som vi inte har.
Hur lång tid har det tagit att sy ihop sponsorpaketet med de tretton företagen?
– Diskussionen har funnits under hösten. Jag kommer från världen utanför fotbollen och tänker på sponsorer som kunder. Och jag har lärt mig att en bred kundbas är bra. Tanken kom upp att vi måste attrahera en jämn fördelning av stora företag, säger Klas Tjebbes.
Ni har tolv utländska spelare, om vi räknar in lånet Katrin Schmidt. Kommentar?
– Vår linje är att leta efter de bästa fotbollsspelarna.
Rent ekonomiskt är det kanske dyrare med utländska spelare?
– Där kan jag inte se någon skillnad.
Nu satsar ni mycket på seniorlaget och samhälleliga projekt, borde ni inte satsa lika mycket på att ta fram egna talanger?
– Det tycker jag absolut att man ska göra. Det ena utesluter inte det andra. Men som fotbollsklubb måste man vara en del av samhället och samhällsprojekten är inget vi har hittat på. De har alltid funnits i klubben, säger Klas Tjebbes.
Konkurrensen har ökat när de stora drakarna i Europa har vaknat. Är du rädd för att utvecklingen springer ifrån er?
– Nej, jag tror att det är en helt oundviklig utveckling som gäller både inom herr- och damfotbollen, säger Klas Tjebbes och fortsätter:
– Jag tror att man måste vara smart och inse sin plats i näringskedjan. Det här är ett sätt för oss att långsiktigt hålla oss bland tio till femton bästa lagen i Europa, då är det lättare för oss att hitta unga spelare som vi kan förädla.
– Samtidigt som vi kan få del av Uefa-pengar även om tio år. Annars hade vi kanske gått upp som en sol och ned som en pannkaka. Vi ska inte vara korkade och tro att vi kan vara i den absoluta Europatoppen om femton år.
Ni snittade 1075 åskådare per match i allsvenskan, hur ska ni kunna locka mer folk?
– Jag ligger vaken på nätterna och tänker på det, men det handlar om att attrahera rätt folk. Damfotbollen måste hitta sin publik. Vi har kanske försökt att kopiera ett matchkoncept från herrfotbollen med varm korv och burgare. Vi måste tänka att damfotbollen har andra supportrar. Om man är MFF-supporter har man fullt upp med MFF. Man har inte plats för två lag. Damfotbollen har andra kundsegment, säger Klas Tjebbes.
Gå till toppen