Kultur

En roll som gjord för Ola Salo

På lördag och söndag spelas "Hedwig and the Angry Inch" på Slagthuset i Malmö. Håkan Engström såg rockmusikalen i Stockholm i våras.

Hedwig and the angry inch

Av John Cameron Mitchell och Stephen Trask. Översättning: Pia Gradvall (text) och Magnus Skogsberg Tear (sångtexter). I rollerna: Ola Salo och Lisa Stadell.Regi: Hugo Hansén. Koreografi: Denise Holland Bethke. Kostym: Annsofi Östbergh Nyberg. Mask och peruk: Erika Nicklasson. Scenografi: Marcus Englesson. Kapellmästare: Kristofer Nergårdh.

En existentiell queermusikal med musik som influerats av David Bowie, Lou Reed, Mott the Hoople och Iggy Pop och som väcker frågor kring ursprung och identitet?
Hedwig and the Angry Inch på scen på syltan The Taco Shell. Fr v: Rebecca Meiselbach, Conny Bloom, Lisa Stadell, Ola Salo, Henrik "Kisa" Nilsson, Kristofer Nergårdh och Victor Hvidfeldt.Bild: Mattias Edwall
Man behöver inte ha doktorerat i glamrock eller genusvetenskap för att inse att den är som gjord för Ola Salo.
"Hedwig and the angry inch" har kallats världens bästa rockmusikal, och det beror inte enbart på att konurrensen är så skral. Låtarna funkar fullt ut som teaterdramatiska byggstenar, men rymmer samtidigt all önskvärd rock'n'roll-dekadens. Aldrig får man känslan av finnig skolföreställning eller instuderade rockposer. Att låtarna och konceptet växte fram under ett längre åtagande på scen på en gayrockklubb i New York förvånar inte.
Iscensättningen på Göta Lejon – showen kommer till Slagthuset i Malmö 22 oktober – har helt rätt tonträff, från koreografi och musik till översättning. Texten är verkligen försvenskad, med moderna referenser, med smart ironi och med vinkar åt svenska förhållanden som spänner över hela fältet från det subtila till det hysteriska.
Storyn tar sin början i Östberlin, ett år före murens fall. Muren blir en symbol för den stympade identiteten och för längtan efter helhet och sammanhang, men den är också väldigt konkret: den står i vägen. Den unge Hansel, uppvuxen på drömmar närda av amerikansk rockradio, skaffar sig biljett till andra sidan genom att gifta sig med en amerikansk soldat. Men först måste Hansel könskorrigeras. Och så måste han ha ett falskt pass.
Passet går att ordna; problemet är könsoperationen som misslyckas. Hansel/Hedwig blir i bokstavlig mening könlös. Hans penis avlägsnas, men hon får ingen vagina. Istället: "en grinande grimaserande apa utan ögon", eller på engelska: "an angry inch".
Ur detta trauma och andra som följde mer eller mindre naturligt – soldaten lämnade snart Hedwig till att ruttna i en trailerpark, där hon i en billig svartvit tv får se bilder av hur Berlinmuren faller – utvecklar hon en hårdhudad sköld, med en attityd som är utsökt jordmån för tragikomiska poänger. Ola Salo missar inte en enda av dem.
Utan att spela över tar han i sina underhållande monologer upp alla skändliga förödmjukelser som Hedwig utsatts för. Man både lider och skrattar med henne. Humorn är brutal, skämten ofta ekivoka, men det blir aldrig billigare än vad storyn kräver.
Vi möter Hedwig och bandet på en liten sylta, där de i all hast bokats in. Runt kvarteret ger superstjärnan och Hedwigs före detta skyddsling Tommy Gnosis en friluftskonsert. Hedwig uppfattar sig som hans mentor, en "internationellt ignorerad låtskrivarguru". Nu är hon snarast hans stalker, som dövar sin smärta genom att i sin tur hunsa sin andra make Yitzak (spelad med bravur av Lisa Stadell), en begåvning så stor att Hedwig måste förminska honom.
Hela dramat spelas ut i tio låtar, där bandet lyckas ge en fullt trovärdig rockshow utan att berättelsen tappar i fokus. Sologitarristen Conny Bloom är en stor tillgång. Vid ett enda tillfälle saknar jag den rätta rocknerven, i "Min gamla peruk" ("Wig in a box"), som i tidigare versioner haft nära till Ian Hunters kantstötta och närmast trotsigt tilltvingade prakt. Här blir det lite för mycket av skönsjungen musikal för min smak. Men i övrigt är Ola Salo magnifik, med ett röstomfång och stilkoll som imponerar. Han kan verkligen bära dessa melodier, och han gör det med en explosivitet som tar andan ur en.
Gå till toppen