Kultur

Tillbaka till Iran

Efter en utflykt till Paris i ”Det förflutna” (2013) kommer Asghar Farhadi tillbaka till hemlandet Iran i ”The salesman”, som tävlar om Guldpalmen. Dramat påminner med sin lågmälda spänning och med sina moraliska frågeställningar en del om regissörens Oscarsvinnare ”Nader och Simin – en separation” (2011).
Emad och Rana är ett barnlöst par i Teheran, som tvingas flytta till en tillfällig lägenhet då deras hyreshus bokstavligen håller på att rasa ihop (En metafor? Givetvis). På det nya stället attackeras Rana och traumatiseras av händelsen. Emad försöker sedan jaga fatt på förövaren. Men hur långt är han beredd att gå i sin hämnd?
Som vanligt med iransk film gäller det att vara lyhörd; mycket sägs mellan raderna för att inte fastna i censuren. I ”The salesman” är måltavlan helt klart patriarkatet. Emads rättvisepatos verkar mest handla om att hans uppblåsta, manliga stolthet har fått sig en törn.
Gå till toppen