Malmö

Elever anklagar Bladins för att inte agera mot upprepade sexuella trakasserier

I över ett års tid har flera olika tjejer anmält en och samma kille för trakasserier till Bladinskolans ledning. Men de upplever att inget händer.

En av flickorna gick bara ett år på Bladins gymnasium. I somras bytte hon skola.
Det började direkt när Lovisa började på Bladins. En kille i årskursen över henne, började ropa. Han följde efter henne, kommenterade henne högt och skrattade åt henne. Det gick inte lång tid innan hon påtalade för sin mentor att han var obehaglig mot henne.
Första gången Lovisa hörde av sig till rektorn var i ett mejl i november 2015. Där namngav hon eleven och skrev att hon kände sig förföljd och trakasserad av honom. Hon hade försökt få honom att sluta men utan framgång. "Jag tycker det är jobbigt att gå själv, hämta mina böcker, eller ens gå på toaletten," skrev hon.
Lovisas mamma hörde också av sig till rektorn, som svarade på mejl att han skulle prata med eleven genast. Resultatet blev att en lärare erbjöd Lovisa att hon, läraren och killen skulle sitta ner tillsammans och prata.
– Det tyckte inte jag var bra alls, för det går inte att resonera med honom, säger Lovisa.
Därför valde skolan att inte gå vidare. Inget blev bättre. Lovisa gick till rektorn igen.
– När jag gick och berättade saker killen hade sagt, så sa rektorn att han nog bara skojade, att han är ung och inte kan rå för det.
Bladins gymnasieskola i RönneholmsparkenBild: Lars Brundin
En dag sent på vårterminen beordrade killen Lovisa att stänga en dörr. Det gjorde hon inte. Då skrek han åt henne att hon var en jävla hora, följde efter henne och hotade henne med att han skulle krossa hennes huvud.
Killen blev avstängd i tre dagar. Men när han kom tillbaka så var allt som vanligt. När Lovisa och hennes kompisar gick ut på lunch, skrek han efter henne.
– "Nu kan ingen skydda dig, vad ska ni göra nu?" Jag kände mig riktigt otrygg, säger hon.
Skolan polisanmälde inte, så det gjorde Lovisas mamma istället.
– Rektorn sa att skolan inte ville blanda sig i, att han inte hade mandat att göra mer och att vi fick ta saken i egna händer, säger Lovisa.
Hennes mamma arbetar själv på en skola, och påpekar att skolan måste anmäla. Det sade hon också.
– Rektorn blev oehört irriterad på mig att jag ville föra saken vidare. Rektorn sa bara att han garanterade att inget skulle hända Lovisa. Hur skulle han kunna göra det?
När Lovisa bestämde sig för att byta skola, så la skolan ner all vidare uppföljning av händelsen. Polisen la också ner fallet. Fast flera såg händelsen så ville ingen vittna.
– De ville inte också bli utsatta för honom, säger Lovisas mamma.
Lovisa tycker att det är fel att hon, som blev utsatt, ska behöva byta skola.
– Jag blev bortjagad. Varför är det jag som ska behöva anpassa mig?
Även om Lovisa upplever att hon var mest utsatt, så är hon långt ifrån ensam. Flera elever berättar för Sydsvenskan hur killlen förnedrar tjejer, hotar med att våldta dem, spottar efter dem, hotar både killar och tjejer, och kallar folk för svennefitta och andra nedsättande saker.
En av tjejerna går i hans parallellklass. Till henne sa han att han skulle våldta henne och även utsätta henne för annat våld. Då gick hon och hennes kompisar till lärarna.
– De sa att vi skulle ignorera honom, för till slut skulle han inte få någon energi av det, säger hon.
Nu är hon inte längre utsatt.
– Men jag ser hur han har trakasserat andra och försöker skrämma dem.
Två andra elever som Sydsvenskan också har pratat med, ger samma bild. En av dem har flera gånger mejlat till rektorn om killens beteende. I ett mejl från i våras skriver hon att han "uttrycker sig extremt kränkande och sexistiskt gentemot tjejer på skolan." Till exempel: "Jag hade aldrig accepterat de kläderna på min flickvän." I slutet av maj mejlar samma elev igen, och en gång till i slutet av augusti när hon och en kompis har blivit kallade "jävla bitches".
Det är sista gången hon lägger en anmälan, skriver hon. "Jag har tidigare skickat anonyma tips på sexuella trakasserier samt kränkande kommentarer ... Jag hoppas att detta tas på allvar denna gången."
Sydsvenskan har också pratat med skolans rektor Fredrik Hemmensjö. Han gör följande kommentar i ett mejl:
"Min och skolans uppfattning är att vi gjort allt vi kunnat i ärendet utifrån de lagar och förordningar som finns och att vi jobbar aktivt för att alla elever ska känna sig trygga och harmoniska på skolan."
Fotnot: Lovisa heter egentligen något annat

Skolinspektionen: Det här är väldigt allvarligt

Den bedömningen gör Elizabeth Malmstedt, chef på Skolinspektionens enhet för anmälningsärenden i Lund, efter att hon fått en muntlig redogörelse för händelserna på Bladins gymnasium.

Skolinspektionen har inte fått in några anmälningar från skolan och därför uttalar sig Elizabeth Malmstedt generellt om vad skollagen säger om kränkningar.
Elevens upplevelse är avgörande för när skolan ska inleda en undersökning om kränkning. När vuxna på skolan får signaler om kränkningar har de en skyldighet att anmäla till rektor, som i sin tur har en skyldighet att anmäla vidare till den som har utredningsansvaret. I en friskola som Bladins är det styrelsen.
– Utredningen ska starta skyndsamt. Alla signaler ska tas på allvar. En utredning är central för att skolan kan sätta in relevanta åtgärder så att det inte ska hända igen, säger Elizabeth Malmstedt.
Utredningen kan bestå av att prata med eleverna var för sig, prata med personal eller andra elever som varit i närheten. Vad som sedan görs beror på det enskilda fallet. Åtgärderna ska följas upp. Har de inte funkat måste man prova något annat. Viktigt är att förebygga framtida kränkningar. Skolan får inte avsluta arbetet förrän kränkningarna har slutat.
– Är det så att andra elever är utsatta så kan inte ärendet avslutas. Så länge problemet finns kvar på skolan måste arbetet fortgå.
Skolan har ingen skyldighet att polisanmäla händelser, men inget hindrar det. Skolan har heller ingen skyldighet att dokumentera insatser och uppföljningar.
– Men det lönar sig alltid att dokumentera, för då vet man vad man har gjort och vad som fungerade. Att dokumentera är nästintill en förutsättning för att göra ett bra arbete, säger Elizabeth Malmstedt.
På Bladins gymnasium handlar det också om sexuella trakasserier. Det har Diskrimineringsombudsmannen tillsyn över, men reglerna är i stort sett samma.
Läs alla artiklar om: Bladins gymnasium
Gå till toppen