Malmö

Här kliver eleverna in i dataspelsvärlden

"Nu tog du bort mitt huvud", säger Frida Johansson. Klasskompisen Polly Sigrén Rohlin klickar på ångraknappen. De börjar om från början.

Frida Johansson, Polly Sigrén Rohlin, Emma Rosing och Klas Järvå får hjälp av Oscar Wemmert.
Under veckan satsar Kulladalsskolan på spel- och animationsworkshops. Redan i september började eleverna i årskurs 2 till 5 att jobba med projektet. De har skapat bakgrunder, bilder och tagit fram berättelser och under workshopen har de hjälp av Oscar Wemmert, kreativ producent på Gameflame och Pernilla Olsson, producent på MINT.
– Det är kul att de får göra något eget, säger Pernilla Olsson.
Eleverna jobbar i det webbaserade dataspelsverktyget Scratch och de utgår ifrån spelet ”Cirkus Imago” som de gör en remix av. Endast en av tvåorna har använt programmet tidigare. Men eleverna lär sig snabbt de återkommande begreppen och samtliga är snabbt igång.
– Vi har bestämt ljud och bakgrund, säger Polly Sigrén Rohlin.
– Men det var lite svårt att få in bakgrunden, säger Emma Rosing.
Tvåorna är indelade i grupper om fyra och en del i arbetet är just samarbete. De använder en dator per grupp.
Hur går det för er? undrar Oscar Wemmert.
– Det här är omöjligt, svarar Polly Sigrén Rohlin när hon försöker sudda bakgrunden på en bild.
Datorn flyttas runt mellan gruppmedlemmarna och efter några försök går det framåt.
– Roligt, fast klurigt. Men det känns som vi aldrig kommer bli klara med detta, säger Emma Rosing.
Annika Lindström jobbar på Kulladalsskolan. Hon går runt i klassrummet och peppar eleverna.
– För några månader sedan fick de en första introduktion och det märks att alla har datorvana, säger hon.
På torsdagen fortsätter workshopen och då ska eleverna bli klara med något som de kan visa för resten av skolan på fredag. Då är det galavisning av de nya spelen i skolans idrottshall och det blir både röda mattan och popcorn.
Konceptet är utvecklat av Film i Skåne i samarbete med Gameflame.
Läs alla artiklar om: Malmös heta spelvärld
Gå till toppen