Malmö

Personal på äldreboende blockerade larm - äldre skulle ”fostras”

De äldre på vårdhemmet i Malmö larmade och larmade – men ingenting hände. Anledningen: personalen hade satt i system att blockera och strunta i larmen. En äldre rullstolsburen kvinna fick vänta på toalettbesök upp till en timme.

Personalen på ett vårdboende vid Potatisåkern blockerade larmen när de äldre behövde hjälp.Bild: Johan Pihlemark
Äldre Malmöbor som inte kan bo kvar i sina lägenheter eller villor har rätt att ansöka om plats på ett äldreboende. För att få det måste man ha ”stora behov av omvårdnad.”
På Marietorps vårdboende vid Potatisåkern finns det 27 lägenheter fördelat på fyra våningar. Boendet drivs av Malmö stad. Där får seniora medborgare betala 4800-6600 kronor i månaden i hyra.
Där ska de få service, omvårdnad och tillsyn dygnet runt.
Så är det tänkt i alla fall.
Men nu har det avslöjats att personal på vårdboendet har ”blockerat” larmen. När boende har kallat på hjälp via larmknappen har det alltså varit förgäves. Ingen har svarat.
När en äldre rullstolsburen kvinna på boendet larmade – fick hon vänta i upp till en timme innan någon kom och hjälpte henne med att gå på toaletten.
Och det har inte handlat om några engångsföreteelser. När Malmö stad granskade vårdboendets larmlistor i september avslöjades att:
”Personalen kontinuerligt parkerat larmen på brukare som ringt ofta på larmet.”
Marietorps vårdboende vid Potatisåkern i Malmö får hård kritik.Bild: Johan Persson
Att personalen har struntat i de äldres rop på hjälp har pågått i flera år, enligt Malmö stad. Kommunen har hittat avvikelser så långt tillbaka i tiden som till hösten 2013.
På boendet arbetar mycket erfaren personal. På en av avdelningarna har till exempel fem undersköterskor sammanlagt jobbat 55 år på det aktuella boendet.
De anställdas förklaring går ut på att det är en tidigare chef som har godkänt att larm blockeras. Men enligt den tidigare chefen har det bara varit tillåtet att blockera larmet för två utpekade äldre på boendet. Detta eftersom de ”larmade väldigt tätt” och riskerade att andra larm inte kom fram.
Men sedan har ”blockerandet” spridit sig och anställda har struntat i när andra äldre har larmat, enligt utredningen.
Vikarier på äldreboendet ger en otäck bild av vardagen bland personalen och de äldre.
En del tycker inte att de äldre bemöts på ett bra sätt. De anser att det finns en kultur där det det brister i värdegrunden.
När någon har larmat har personalen sagt: ”Låt brukaren vänta. De ska lära sig att vänta”, berättar vikarier.
Vikarierna har också fått lära sig att hålla tyst om missförhållanden: ”Här tjallar vi inte utan tar det med den som det berör”, visar kommunens utredning.
Malmö stad betraktar det som ett ”allvarligt missförhållande” och har anmält det till Inspektionen för vård och omsorg enligt lex Sarah.
”Brukare är i beroendeställning och att fostra brukare att anpassa sig efter personalen hör inte hemma i dagens äldreomsorg”, slår kommunen fast i sin utredning.
Anställda på ett kommunalt vårdboende i Malmö struntade i när de äldre larmade.Bild: Roland Stregfelt
– Vi ser väldigt allvarligt på det här. Larmar man ska man få hjälp. Man ska inte behöva vänta, säger Helene Fjellström, som har utrett händelserna för Malmö stads räkning.
Äldre kan ju ligga och dö om ingen hör deras larm?
– Det är därför vi ser så allvarligt på det här, säger hon.
Kan det här hända igen?
– Nej. Nu har vi tagit bort den här funktionen. Det går inte längre att blockera larmen, säger Helene Fjellström.
Berörd personal på vårdboendet arbetar kvar – eftersom de anses ha misstolkat den tidigare chefens riktlinjer.
Nu ska ansvariga politiker informeras om missförhållandena på Marietorps vårdboende. På arbetsplatsträffar framöver ska facket också involveras. Målet: att göra Marietorps vårdboende till Sveriges bästa.
Aktiviteter för nå målet har redan listats: trubadurkvällar och café med bingo.
Läs alla artiklar om: Larmen som personalen struntade i
Gå till toppen