Dygnet runt

Malmöduon bakom litteraturens Pokémon Go kan prisas igen

Det har beskrivits som ett Pokémon Go för litteraturen. Det händer mycket kring Malmöappen Story Tourist nu. Nominerade till internationella tävlingen Book Tech Company of the Year, vinnare i Venture Cup i tisdags och på torsdagen kan de vinna innovationstävlingen Brewhouse Award.

Precis som i Pokémon Go kan du om du letar hitta objekt i Story Tourist som inte finns där i verkligheten.Bild: Story Tourist
Du tar upp din telefon när du står på Baker Street i London. Du öppnar appen Story Tourist och ger dig in i en del av Sir Arthus Conan Doyles ”Baskervilles hund”. Med hjälp av en kompass och vibrationer i telefonen tar du dig därifrån och längs Regent Street med Sherlock Holmes och Dr Watson som sällskap medan du lyssnar på historien. Du riktar telefonen mot en speciell plats och hittar kanske fotspår där som inte syns i verkligheten. Eller kanske ser du en läskig man som inte finns där egentligen.
Att göra platsspecifik litteratur är idén bakom Malmöföretaget Story Tourist. Johanna Forsman fick idén redan i gymnasiet. Efter att ha utsatt pojkvännen Andreas Jansson för ett experiment i Berlin, där han fick gå runt och läsa Christopher Isherwoods roman ”Farväl till Berlin” på olika platser där boken utspelar sig, så engagerades även han i idén.
2010 flyttade paret till Malmö och sedan dess har de jobbat med projektet.
– Jag hade först en idé om att göra guideböcker till böcker, men efter att ha gått kurser i transmedia här i Skåne så insåg jag att det här måste bli en app, säger Johanna Forsman.
Andreas Jansson och Johanna Forsman driver företaget Story Tourist från Suellska villan nära Folkets park i Malmö.Bild: Peter Frennesson
Först startade de ett samarbete med Malmö stadsbibliotek där gymnasieelever fick skriva platsspecifika berättelser.
– Vi gav dem ingångsmeningen och den sista meningen. Sen gick vi runt med dem till olika platser, så att de fick skriva berättelser baserade på de platserna. Det var jätteroligt och vi lärde oss otroligt mycket, säger Johanna Forsman.
Hela tiden har de dock haft en idé om att jobba med fiktionsturism. Ungefär som de guidade turerna i Wallanders och Brons fotspår.
– Vi insåg tidigt att det fanns en kommersiell potential här. Att många tycker om att gå i litterära fotspår när man är på semester. Vår tanke är att göra det som ett Pokémon Go för berättelser, säger Johanna Forsman.
När mobilspelet Pokémon Go drog över världen i somras förenklade det mycket för Story Tourist. Plötsligt kunde de förklara sin affärsidé på ett mycket enklare sätt.
– På bokmässan förra året kunde det ta tjugo minuter att förklara vår idé för folk. Nu fattade de på 30 sekunder tack vare Pokémon Go, säger Andreas Jansson.
Kommer det att finnas ett tävlingsmoment som i Pokémon Go?
– Det är inte helt klart än. Det finns ju en risk att det blir distraherande för berättelsen. Ska det finnas ett tävlingsmoment så ska det vara för att upplevelsen vinner på det.
En kompass guidar användaren till rätt plats i Story Tourist.Bild: Story Tourist
Målet är att lansera appen Story Tourist i vår och just ”Baskervilles hund” är ett av verken som kommer att finnas i appen när den lanseras. Men det är inte hela böcker, utan utdrag ur kända böcker som de ska jobba med.
– Det kommer att vara utdrag som motsvarar 1–2 timmar beroende på hur snabbt man går och läser. Vi börjar med böcker där upphovsrätten har gått ut. Nästa steg är att jobba med specialskrivna noveller och sen jobba med avtal för upphovsskyddade böcker. Vi vill ju skapa bra samarbeten med förlag, så att de själva kan skapa innehåll för Story Tourist, säger Johanna Forsman.
Story Tourists logga.
Tanken var egentligen att ligga lågt och inte berätta så mycket om projektet innan appen var släppt. Men de valde ändå att skicka iväg ansökningar till ett par tävlingar och överrumplades av gensvaret. Den brittiska branschtidningen The Booksellers konferens Future Book nominerade Story Tourist till en av fem finalister i tävlingen ”Book Tech Company of the Year”.
– De andra nominerade företagen där var redan igång med sina verksamheter, så det kändes som ett fint kvitto trots att vi inte vann, säger Johanna Forsman.
I tisdags utsågs Story Tourist till en av tjugo vinnare i den årliga idétävlingen Venture Cup. Och på torsdag är de en av de nominerade i innovationstävlingen Brewhouse Award i Göteborg.
– Det har varit omtumlande och fantastiskt, säger Andreas Jansson.
Håll koll på litteraturnyheter i Malmö – följ Dygnet Runt på Facebook
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen