Malmö

Thailändsk rislykta kraschlandade – gjorde halva Malmö strömlöst

Släppte du iväg en thailändsk rislykta på nyår? Då kan det vara ditt fel att halva Malmö blev strömlöst. Lyktan kraschade i ett av Sveriges största ställverk. ”Det var det absolut sämsta stället den kunde landa på”, säger Johan Aspegren, kommunikationschef på Eon Elnät.

En thailändsk rislykta kraschlandade i ställverk – gjorde halva Malmö strömlöst på nyår.Bild: Mikael Fritzon/TT
En timme och tretton minuter in på det nya året blev halva Malmö strömlöst. Ett par hundra tusen människor drabbades och SOS Alarm fick in en mängd samtal om folk som hade fastnat i hissar. Räddningstjänsten var redan hårt belastad under natten och kunde inte åka ut på alla hisslarm.
Läs mer:Strömmen tillbaka i Malmö
Nu slår Eon fast orsaken bakom det omfattande strömavbrottet: Khom loy.
Khom loy är det thailändska namnet för en varmluftsdriven rislykta som kan sväva flera hundra meter upp i skyn.
Drygt en timme in på det nya året tog just en sådan rislykta sikte på Eons ställverk vid Sege – en av bolagets största kraftnätsanläggningar i Sverige.
– Rislyktan landade i samlingsskenan i ställverket. Det är där alla vidarelinjer är kopplade. Det var det som gjorde i princip halva Malmö strömlöst på nyårsnatten, säger Johan Aspegren, kommunikationschef på Eon Elnät.
Halva Malmö blev strömlöst under nyårsnatten. Orsaken: en rislykta.Bild: Hussein El-alawi
Av säkerhetsskäl kunde Eon inte gå in och göra en snabb återkoppling.
– När felet är precis där måste vi ha koll på att det inte är någon människa eller något annat där. 01.13 gick strömmen. 01.42 var allting klart, säger Johan Aspegren.
Att släppa iväg rislyktor är förbjudet i vissa europeiska länder. Men inte i Sverige. Här är det fritt fram att släppa upp så många som 50 lyktor utan att söka tillstånd hos Transportstyrelsen. Är lyktan mer än en meter hög krävs också tillstånd.
Är man inom en radie av tio kilometer från en flygplats krävs också tillstånd eftersom lyktorna kan sugas in i flygplansmotorer.
Turning torsos nödbelysning och stearinljus blev lösningen när halva Malmö blev strömlöst på nyårsnatten.Bild: Johan Nilsson / TT
Ställverket vid Sege är ungefär lika stort som fyra fotbollsplaner.
– Det är jätteområde och det är helt öppet, säger Johan Aspegren.
Hur ska ni skydda er mot rislyktor i framtiden?
–Ska man bygga in hela ställverket för hur många miljoner kronor som helst? Är kunderna beredda att betala för det? Eller ska vi förbjuda rislyktor? Eller är det rimligt att vi tar den här chansen med rislyktor och så löser vi problemet på fyrtio minuter? Det är en fråga för hela samhället, säger Johan Aspegren.
Enligt Anders Lundberg, brandingenjör på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, är personen som släppte iväg rislyktan ansvarig för följderna.
– Man har ju ingen koll på var den landar. Då kan man fundera på om det är så ansvarsfullt att släppa iväg en rislykta. Det kan få väldigt stora konsekvenser, det ser vi ju i Malmö nu, säger han.
Varje år inträffar det flera olyckor där rislyktor tros vara orsaken. Anders Lundberg nämner den stora branden i Arvika förra nyår då det anrika Dahlinshuset brandskadades så svårt att det till slut tvingades totalrivas.
Läs mer:Svårsläckt storbrand härjar än
– Personligen tycker jag att det är tveksamt om det ska vara ok med rislyktor om de kan orsaka så stora olyckor. Det finns ju en anledning till varför de är förbjudna i vissa länder, säger Anders Lundberg.
Gå till toppen