Skåne

För tjock för att bli idrottslärare?

Emilio Svenssons vikt satte stopp för att han själv kunde utföra vissa övningar i gymnastiken på idrottslärarutbildningen. Nu blir han underkänd i en tenta på grund av det. – De vill se att jag gör volter, men jag förstår inte vitsen. Huvudsaken är väl att jag kan lära ut det, säger Emilio Svensson.

Emilio SvenssonBild: Sven-Erik Svensson
Han har alltid tränat mycket och var helt säker på att idrottslärarutbildningen var rätt för honom. Men förra vintern gjorde en skada och en operation att han var tvungen att sluta träna. Han gick in i en depression och fick börja äta antidepressiva läkemedel. Han gick upp i vikt från 75 till 115 kilo.
När han skulle börja idrottslärarutbildningen på Malmö högskola var han nervös.
– Jag tänkte: tänk om de tror att jag har varit tjock och otränad hela livet? Och jag undrade hur det skulle gå.
Men det gick bra. Emilio Svensson och de andra fick veta att deras egna prestationer i olika idrotter inte var det avgörande. Det viktiga var hur de klarade av att lära ut saker. När klassen hade simträning var det vissa som inte behärskade att crawla riktigt.
– Då sa lärarna att det viktiga var att de kunde förklara det rätt för eleverna, säger Emilio Svensson.
När klassen började med atletisk gymnastik, sade läraren att Emilio Svensson inte skulle göra volter på grund av sin vikt. Och i december, när det började närma sig tenta, fick han veta att eftersom han inte gjort volter så skulle han inte heller bli godkänd på tentan.
– Om jag inte klarar tentan så mister jag halva terminen. Jag har gjort mitt bästa och har gjort saker, men det hjälper inte. De vill se volter och jag förstår inte vitsen att jag ska göra det. Varför ska jag göra volter för att bli idrottslärare?
Han ifrågasätter inte att han som lärare ska kunna förklara och visa hur en handvolt går till.
– Men ingen säger att vi ska visa handvolten för dem. Man kan visa videoklipp eller låta en elev visa. Alla kan ju inte allt, säger Emilio Svensson.
Han har haft möten med ledningen om saken. Och prefekten vid institutionen för idrottsvetenskap på Malmö högskola, Kristian Sjövik, säger att det inte är en relevant fråga i sig att tala om studentens vikt. Inte heller för en blivande idrottslärare. Det viktiga är vad läraren kan lära ut, inte vad läraren kan utföra själv.
– Kan man sitta i rullstol och bli idrottslärare? Svaret är ja, du ska i princip kunna bli det ändå. Det är lärandesituationen som är det centrala. Du ska kunna iscensätta, verbalt beskriva och visualisera. Tidigare var det mycket mer fokus på att utföra övningar. Men hur mycket ska man kunna av det som eleverna själva ska kunna? Jag vet att våra lärare diskuterar det jättemycket. Frågan handlar om hur det på olika sätt kroppsligt går att framställa och utföra rörelser som en del av att leda undervisning, säger Kristian Sjövik.
Emilio Svensson tycker sig ha fått klart besked att det inte var någon mening för honom att komma på tentan. Men Kristian Sjövik påpekar att alla studenter har rätt att göra tentamen.
– De har också rätt att byta examinator om det skulle vara problem, säger han.
Men Emilio Svensson känner sig ifrågasatt enbart på grund av sin vikt.
– De som utstrålar hälsa får bra betyg och bra omdöme. Men det känns som om de inte tror att jag blir ett bra föredöme för eleverna, säger han.
Gå till toppen