Skåne

Färre dör i trafikolyckor i Skåne

Trafikdödligheten sjunker snabbt i Skåne. Några skäl är mitträcken, cykelbanor och säkrare bilar.

För 20 år sedan beslutade Sveriges riksdag om nollvisionen: i framtiden ska ingen dödas eller skadas allvarligt i trafikolyckor.
Även om vi inte är framme vid noll döda så har trafiksäkerheten tagit stora kliv framåt. Förra året dödades 263 personer på Sveriges vägar, vilket innebär att dödligheten har halverats på 20 år. I Skåne är utvecklingen ännu mer dramatisk: här har antalet dödsfall sjunkit med två tredjedelar sedan 1997.
– Vi har byggt bort en massa "Dödens vägar" i Skåne. Motorvägen mellan Vellinge och Trelleborg var ett sådant ställe där vi hade massor av dödsolyckor tidigare. Och E22 är snart färdigbyggd och mötesfri genom hela Skåne, säger Lars Ekman, som i många år har jobbat som regional målstrateg på Trafikverket.
Mycket färre människor dödas i den skånska trafiken: under 2016 dog bara 24 personer. Bilden är från en olycka på Käglingevägen utanför Malmö, där två bilar frontalkrockade, men ingen dog.Bild: Patrick Persson
Snart är alla stora trafikleder i Skåne motorvägar eller landsvägar med mitträcken, vilket gör att trafiksäkerheten blir mycket bättre. En annan viktig åtgärd är att hastighetsgränserna har sänkts på många håll för att anpassa farten efter vägens standard. Till exempel har många skånska landsvägar utrustats med fartkameror. Och 90-skyltarna har plockats bort och ersatts med hastighetsbegränsning på 80 kilometer i timmen.
– På många av de här vägarna går det fint att köra både 90 och mer - innan något händer. Men när en älg kliver ut i vägen eller en bilförare somnar och bilen kommer över på fel sida gör det en väldig skillnad om du kör i 80 eller 90, säger Lars Ekman på Trafikverket.
Professor András Várhelyi, som forskar inom trafiksäkerhet på Lunds tekniska högskola, framhåller också att de skånska vintrarna är milda, vilket gör att vi har färre halkolyckor. Och lastbilsolyckorna har troligen minskat tack vare att långtradarchaufförerna alkotestas innan de får rulla av färjorna.
Dessutom gynnas Skåne av samma utveckling som resten av landet: steg för steg byggs farliga korsningar om till rondeller. Särskilda gång- och cykelbanor gör att cyklister inte måste samsas med bilarna på gatan. Dessutom har personbilarna blivit mycket säkrare på 20 år, med krockkuddar, antisladdsystem och bättre deformationszoner.
Svenskarna är också duktiga på att följa trafikregler, som att använda bilbälte och inte köra när de är berusade. Det säger Tomas Fredlund, som är trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen. Men på en punkt brister det: hastigheten.
– Den mest effektiva trafiksäkerhetsåtgärden är att få folk att följa hastighetsbegränsningarna. Men det går inte att bara skrika om mer övervakning. Det måste finnas en acceptans. En annan väg är att utforma miljöerna med farthinder och annat så att man lättar på gasen lite mer, säger Tomas Fredlund.
När det gäller antalet skadade i trafiken sjunker inte siffrorna lika snabbt. Där finns också större osäkerhet, eftersom polisen och sjukhusen inte rapporterar alla skador som inträffar i trafiken.
– Hälften av de svårt skadade är fotgängare som ramlar på gatan. Det handlar särskilt om äldre människor, framförallt äldre damer, som får väldigt svåra skador. Och de räknas ofta inte som trafikolyckor, säger professor András Várhelyi.
Gå till toppen