Kultur

Mer Sven Melander, tack!

Sven Melander som miljonären Osgood Fielding i "Sugar" som hade nypremiär på Nöjesteatern i Malmö i fredags.Bild: Patrick Persson
Första gången jag träffade artisten Birgitta Rydberg var för jämnt trettio år sedan. Hon var den gången en mycket liten flicka med en tam iller. Mister Miller som djuret hette försvann sorgligt nog under intervjun in i ett närbeläget buskage och hittades aldrig igen.
Annars var det förstås Birgittas mamma Eva Rydberg jag skulle träffa, kändis av stora mått från samtidens Nöjessverige. Känd för att vara rolig och underhållande, en förväntan så stark att hennes blotta uppenbarelse på en scen utlöser skrattsalvor. När jag för något år sedan såg henne i rollen som den förbittrade Marianne i Carin Mannheimers ”I sista minuten” på Nöjesteatern i Malmö trasades inledningen av pjäsen sönder av publikens skratt, ett omsider allt mer förbryllat skrockande inför den ovana svärtan i uppsättningen.
På just förväntan och tryggheten i upprepningen tänker jag när jag återigen bänkar mig på Nöjesteatern för att se Fredriksdalsteaterns nypremiär av komedin ”Sugar”. Medan scenkonsten i övrigt ofta har som mål att ifrågasätta villkoren för fiktionen och åstadkomma något nytt handlar det här om att återskapa en upplevelse. Inte bara av sommarens föreställning i Helsingborg utan lika mycket av tidigare uppsättningar med ensemblen. Och dessutom av filmförlagan ”I hetaste laget” från 1959 som i sin tur placerar handlingen i ett avlägset 1929.
Läs mer:En riktig sockerkick på Fredriksdal
Ett lagom diffust förflutet landskap, utan tätare verklighetsförankring, är ofta förutsättningen för den här typen av komedi. I ”Sugar” ges ändå en ovanligt påtaglig resonansbotten av realism när maffiaväldet och arbetslösheten i depressionens USA blir till motor i kärlekskarusellen kring damorkestern ”Sweet Sue and her society syncopators” och de två manliga inkräktarna Jerry och Joe. Överlag är detta en komedi med stil, med en rutinerad och självklar Birgitta Rydberg i huvudrollen som den kärlekstörstande sångerskan Sugar Kane.
Inför nypremiären har nya namn infogats i den samspelta ensemblen, som Sven Melander, Marianne Mörck och Adde Malmberg. Säkra kort med gedigna referenser, även sedan den utlovade insatsen av Jan Malmsjö gått om intet. I stället har Melander i all hast fått öva in rollen som miljonären Osgood Fielding och han tecknar karaktären förstrött och fryntligt och nära den universalroll han gärna intar i scenversionen av sig själv.
Flytten till Malmö innebär nya namn i ensemblen, bland annat Marianne Mörck som Sweet Sue.Bild: Patrick Persson
Också Melander har en air av förväntan kring sig, hämtad från otalet insatser som festlig om än lätt förstockad gubbe på film och scen. Kanske är det just därför som åsikterna han vädrar i sin återkommande vlogg ”I huvudet på Sven Melander” väcker engagemang och diskussion. Inte för att de är radikala eller nya, det vet han med sig själv. "Jag säger ju ingenting som inte tusen kvinnor sagt före mig", som Melander sa i helgen i Sydsvenskan.
I stället är det kontrasten som fascinerar, mellan den förväntade festlige figuren och den frispråkige feministen. Mellan komedins invanda, nostalgiskt reproducerande värderingar om samhälle, klass och kön och den frikopplade Melanders dagsaktuella personliga ställningstaganden. En glimt av denna sida också på en scen hade varit uppfriskande och intressant.
Gå till toppen