Heidi Avellan

Heidi Avellan: Pigga elever, plats på bussen. Helrätt.

Själva kunskapen är inte ny:
Trötta elever har svårare att lära sig är knappast raketforskning. En timme senare start på skoldagen ger fler en timme extra sömn. Men i arbetarmoralens Sverige ska dagen tydligen börja i svinottan. Också skoldagen.
Nu vågar Norrköping tänka om och utreder en senarelagd skoldag i gymnasiet.
Den avgörande knuffen kom från lokaltrafiken, som ville jämna ut passagerarflödet och minska trängseln i morgonens rusningstrafik.
Så kan ett klokt beslut ge två bra effekter: piggare elever och mer plats på bussen.
Men det här borde vara självklart i alla skolor. En rad svenska och utländska forskare har visat att tonåringar både presterar och mår bättre om de börjar skolan senare på dagen.
En studie med 9 000 gymnasielever från University of Minnesota visar att när elever fick börja dagen 8.40 istället för 7.50 så ökade närvaron och betygen blev bättre. Samtidigt minskade trötthet och depressionssymtom – och föräldrarna uppgav att ungdomarna var ”lättare att leva med”.
Det är svårt att hitta riktigt tunga argument mot en sådan reform. Också arbetarmoralen måste förändras när världen förändras. I ett kunskapssamhälle måste det vara viktigare att eleverna lär sig än att de lär sig att stiga upp tidigt.
Det här är en opinionstext från tidningens ledarredaktion. Tidningens politiska hållning är oberoende liberal.
Gå till toppen