Nord & Francke

Den ”riktige” Mr Darcy har inte en chans

När BBC gjorde tv-serie av Stolthet och fördom skapade de ett monster. Jane Austen skrev en älskad klassiker men medan hon spann de romantiska intrigerna kring fideikommissystemet hittade läsarna en kärlekshistoria som gick rakt in. Turerna mellan Elizabeth Bennet och Fitzwilliam Darcy var så specifika men personteckningarna så pass ospecifika att de blev ett odödligt kärlekspar i fiktionen, ett där vi kunde stoppa in oss själva och våra egna erfarenheter, spegla oss och drömma.
Men serien 1995 ändrade allt detta. Eller nej, det gjorde den kanske inte, men plötsligt blev Mr Darcy, särskilt han, väldigt specifik. Tidigare filmatiseringar, inklusive den med Laurence Olivier som ju ändå var en av de största filmstjärnorna på 1940-talet, hade inte kunnat rå på alla fantasibilder av Darcy som uppstått i respektive läsarens huvud.
Och så, entré Colin Firth. Nu var det kört.
I antologin Jane Austen in Hollywood skriver Lisa Hopkins i kapitlet Mr Darcy’s body – privileging the female gaze om hur man mycket medvetet filmar Darcy/Firth i profil. Vid upprepade tillfällen gör han entré från sidan, står och tittar ut genom ett fönster, och så vidare. Och sedan vänder han sig om och tittar på Liz – och vi på honom. Hon är hans objekt men han är vårt. Kontakten blir omedelbar och elektrisk och det går upp ett ljus för mig: det är därför Jane Austen-museet säljer Pride & Prejudice-muggar med Colin Firths Mr Darcy på.
I sin senaste roman Sanning och skvaller placerar Curtis Sittenfeld Stolthet och fördom i 2000-talet. Där beskriver hon Darcy såhär: ”Liz tyckte han liknade en modell ur en reklambilaga för något lokalt varuhus: onekligen snygg men dyster på ett omotiverat och lite larvigt sätt.” Denna beskrivning drar en linje mellan Colin Firth (dyster på ett larvigt sätt) och den Mr Darcy som kanske Jane Austen såg framför sig när hon skrev, det vill säga den som betraktades som snygg på ett samtida sätt (modell ur reklambilaga).
I veckan sändes en dokumentär på BBC – The Guardian skriver om den här – där man forskningsvägen försökte bilda sig en uppfattning om hur den ”riktige” Mr Darcy såg ut. På den tiden då romanen utspelar sig, i skiftet mellan 1700- och 1800-tal, hade en solbränd man med kraftigt käkparti och breda axlar varit en arbetare, men Darcy är ju aristokrat. Fantombilden som nu tagits fram är själva antitesen till Colin Firths rollfigur – vitpudrat hår, blek, tunn mun, sluttande axlar. En klar besvikelse om man en gång för alla snöat in på 1995 års upplaga, där Firth till och med tvingades färga håret mörkare för att uppnå det då gångbara idealet.
Vad känner jag när jag ser fantombilden?
Ingenting.
Bilden i mitt huvud när jag läser om romanen kommer för alltid att vara den falska som BBC så skickligt lanserade för drygt tjugo år sedan. Jag är lurad och manipulerad men inför detta förhåller jag mig bara likgiltig.
***
Bonusläsning med komprometterande bild: När jag träffade Darcys vita skjorta i somras.
Nord & Francke på Instagram!
Här finns vi på Facebook!
Vår podd är här
Gå till toppen