Kultur

Fängslande kvinnoöden

"Systrar bakom galler"

Sydstrar bakom galler

BIO. DOKUMENTÄR. Sverige, 2017. Regi: Nima Sarvestani. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.30.
En av kvinnorna som filmaren Nima Sarvestani följer i den internationellt uppmärksammade dokumentären ”Frihet bakom galler” (2012) är Sara. Hon hade dömts till fängelsestraff i Afghanistan efter det att hon sjutton år gammal rymt hemifrån med en kille. I den nya filmen möter vi henne på nytt, men denna gång i en trygg villamiljö i Rotebro utanför Stockholm.
Inför Sverigepremiären på ”Frihet bakom galler” bjöd filmaren hit Sara, som då hade släppts ur fängelset, kastats ut från sin familj och träffat en ny man och gift sig. ”Systrar bakom galler” börjar då Sara anländer till Arlanda, ser ett nytt liv framför sig i Sverige, söker asyl och börjar lära sig svenska. Hon har ibland upprörda telefonsamtal med maken i Afghanistan som svartsjukt ondgör sig över att hon bland annat slutat bära slöja.
Filmen har två spår. Det ena skildrar Saras försök att anpassa i Sverige och väntan på beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket. Det andra följer Nima Sarvestanis resa till Afghanistan, där han letar efter Najibeh, en av de mest färgstarka kvinnorna i fängelset i den förra filmen. Sara har fått besked om att väninnan släppts och sedan stenats till döds.
Själva innehållet i dokumentären gör att den formmässigt skiljer sig på ett positivt sätt från den förra, i mitt tycke alltför tv-mässiga filmen. Nima Sarvestani är framför allt en journalistiskt driven dokumentärfilmare och ingen utforskare av genrens bildspråk och uttryck. Kort sagt, innehållet dominerar även om det också bitvis finns bra visuell gestaltning.
Berättelsen om och inblicken i utsatta kvinnors liv i Afghanistan ger den fördjupning som bara dokumentärfilmen tillhandahåller. Den utgör ständigt ett nödvändigt komplement till de snabba nyheterna. I en tid då unga afghanska killar får avslag på sina asylansökningar och skickas tillbaka, väcker ”Systrar bakom galler” en rad tankar och frågor. Och historien om Saras och hennes makes nya liv i Sverige behöver skildras ingående i ytterligare en film. Låt oss hoppas på det, även om den här dokumentären har ett överraskande slut och inte pekar på någon fortsättning.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 3 mars
Gå till toppen