Vellinge

Lockar barn till naturvetenskap med underhållning

Anna Colbiörnsen i Höllviken vill med böcker, appar, musik och videoexperiment få barn intresserade av naturvetenskapliga ämnen. Förhoppningen är bättre skolresultat och fler personer som kan arbeta inom industrin.

Anna Colbiörnsen Norbyes idé föddes bland annat i att hon ville hitta underhållande utbildning till sina barn.Bild: Foto: Felix Alnemark
Bakgrunden till företagsidén är att svenska elevers sjunkande resultat i naturvetenskapliga ämnen fick tre vänner boende i tre länder att börja fundera.
– Det var väldigt mycket skriverier om hur dåligt det gick för Sverige i Pisa-undersökningen i matematik och naturvetenskap. Det var också skriverier om att det inte fanns så många lärare. Det var mycket dystert om den svenska skolgången, säger civilingenjören Anna Colbiörsen från Höllviken.
Anna Colbiörnsen bodde då i Shanghai och startade företaget Bnosy tillsammans med en vän som är civilingenjör i London och en annan som är illustratör i Stockholm. Bnosy betyder ungefär "var nyfiken". De oroades över återväxten av kompetent arbetskraft för industrin i Sverige. De kände att de ville göra nytta och göra motverka den rådande trenden. Det i kombination med att de tre mammorna försökte hitta underhållande utbildning till sina barn väckte en tanke om att skapa kul och lärorikt utbildningsmaterial.
– Det finns mycket faktaböcker eller renodlad underhållning. Vi tyckte att det saknades något som band ihop de två. Då föddes idén om att göra underhållande utbildningsmaterial för hemmet och skolan. Man använder fina ord som "dold pedagogik", att barn lär sig utan att de förstår det.
De började skissa på en bokserie och skapade karaktären Pi som bor på en ö med olika öbor som handlar i trubbel. Till hjälp har Pi en magisk påse som hen fått av sin farmor där det finns "powerbollar". Varje boll är en karaktär med ett eget expertisområde. Den första boken handlar om magnetism. Förutom boken finns en spelapp som är gratis, en pysselbok och en musikvideo med lärande text och danssteg. De har också handledningsmaterial till lärare eller föräldrar och material till workshops.
– Runt varje ämne kommer en hel grupp med andra produkter.
Materialet vände sig till barn mellan 3–7 år. De har släppt två böcker och har ytterligare två på gång. Tanken är att de ska bli tio böcker med tio olika ämnen och produkter till. Den första boken fick självaste Christer Fuglesang att skriva ett fint omdöme. Böckerna är kopplade till läroplanen. Varje bok kan handla om ett ämne som till exempel ljud, ljus eller elektricitet. Entreprenörerna har samarbetat med Tekniska museet i Stockholm. På företagets You tube-kanal har de samlat experiment som barn kan göra i hemmet tillsammans med sina föräldrar.
– De är när barn får vara med och göra saker som de tycker att det är extra roligt.
Vad krävs för att väcka barns kunskapstörst inom de här ämnena?
– Genom att få dem att bli nyfikna och ställa frågor. Kan man få dem att ställa en fråga så har de börjat fundera på hur saker fungerar och då kommer nästa fråga. Barn är nyfikna av naturen. Att få barn att fundera på "varför". Varför lyser lampan? Ju tidigare vi kan skapa ett intresse hos barnen desto större möjlighet är det att de kan behålla intresset och att de kan behålla intresset.
Gå till toppen