FCR

Nöjesprofilen ska göra FC Rosengård starkare

Zlatan Ibrahimovic och Mona Sahlin är FC Rosengårds ambassadörer på pappret. Nöjesprofilen Behrang Miri blir det på riktigt.
– Han ska jobba aktivt med varumärket FC Rosengård, säger klubbens vd Amir Poursamad.

Behrang Miri ringde till FC Rosengård för att tacka och hylla dotterns tränare. Nu blir han ambassadör för klubben.Bild: Jan Jönsson
33-årige Behrang Miri från Malmö har gjort sig ett namn som musiker, programledare och föreläsare.
Nu blir han ett viktigt ansikte utåt för FC Rosengård, både när det gäller att locka nya sponsorer och att sätta fokus på kärnfrågor som integration, jämställdhet och tolerans.
Behrang Miris åttaåriga dotter blev vägen in i föreningen, men växte till något annat efter ett telefonsamtal, där han egentligen bara ville tacka för hur väl hon blev omhändertagen av sina tränare.
Efter ett möte med Amir Poursamad föll allting på plats.
– Jag har länge varit grymt imponerad av FC Rosengård. Klubben har det perspektiv som behövs för att vara en plattform som förstärker ett förortsområde som Rosengård och samtidigt satsa på damfotbollen, säger Behrang Miri.
– Man ser inte bara fotboll som sport, utan att fotboll är kopplat till samhällsutveckling, inkludering, interaktion, brobyggande, gränsöverskridande. Allt det här skriver jag under på vilken sekund som helst, så detta är a match made in heaven.
Musikern Behrang Miri kommer också att bidra genom att hjälpa till med att komponera en officiell låt för FC Rosengård.
– Det skulle vara kul att göra det med någon av stjärnorna som Marta, det skulle vara en stor ära, säger Behrang Miri.
Han var med och skrev en låt som spelades varje gång Sverige gjorde mål i junior-VM i ishockey i Malmö 2014.
– Jag tänkte att jag skulle ta fram ett liknande sound, en väldigt catchy danslåt som pratar om det som FC Rosengård står för och om Malmö, en låt som visar att det här är Malmö, säger Behrang Miri.
Läs alla artiklar om: Fotboll: FCR 10 mars
Gå till toppen