Kultur

Den uttråkade mördaren

Kinesiske författaren Ai Guizhou skriver under pseudonymen A Yi och debuterade 2008 med novellsamlingen "Grey stories". Han har tidigare arbetat som polis och förläggare.Bild: Chi Xun

A Yi

BOKEN. Och sen då? Övers Eva Ekeroth. Chin lit.
Han är student i en liten kinesisk stad och sommarlovet närmar sig. Då mördar han överlagt och helt känslokallt sin klasskamrat, en flicka som alltid har varit vänlig mot honom. Sedan ger han sig av, på rymmen från polisen. När han åker fast, för det gör han, blir det förhör och rättegång. Men vad är motivet till mordet? Hans mor, polisen, advokaten och olika representanter för det etablerade samhället, söker alla en förklaring. Var det examensstress eller har det med hans fars död att göra?
Romanen "Och sen då?", av den kinesiske författarpseudonymen A Yi, är en psykologisk spänningsroman, som har liknats vid både en deckare och en kinesisk variant av Camus ”Främlingen”. Författaren, vars verkliga namn är Ai Guizhou, har skrivit romaner och noveller, men detta är det första av hans verk som översatts till svenska. A Yi har tidigare arbetat som polis och lärt känna våldsverkare och offer. Det är kanske därför han med sådan lätthet går in i sin huvudpersons inre och låter honom berätta själv, i jag-form. Romanens berättare tar oss med till Kinas mörka hjärta, till överbefolkade städer, där det bor frustrerade människor och råder brist på medmänsklighet.
Porträttet av studenten är mycket trovärdigt. Men han liknar inte den upproriska generation studenter som för tjugofem år sedan demonstrerade på Himmelska fridens torg och krävde demokrati. Istället möter läsaren en representant för en illusionslös generation, ”en ung man med en gammal själ”, som han beskriver sig själv. För honom är livet: ”Tristess. Upprepning. Ordning. En fälla. Fångenskap”. Och ensamhet, kan man tillägga. Efter att hans far omkommit i en gruvolycka och hans mor börjat med affärsverksamhet skickas den unge studenten att bo i sin fasters lägenhet, där han för det mesta är ensam, utan någon att tala med. Det är till lägenheten han lockar flickan, efter att först ha noga planerat mordet. När han sedan flyr från brottsplatsen är det en oplanerad flykt, till en närliggande stad, där han motståndslöst låter sig gripas av polisen.
Våld är ett genomgående tema i romanen och det tar sig olika uttryck. Jag-berättaren beskriver, sakligt, likgiltigt, nästan utan känslor, kniven han använder vid mordet, hur han genomför dådet och hur han efteråt stoppar flickans döda kropp i tvättmaskinen. Men våld finns på fler ställen i berättarens närhet. Då han är på flykt från polisen blir han vittne till hur den lille pojke, som söker kontakt med honom, stryper en katt med ett snöre. Vardagsvåldet visar sig då tågresenärerna brutalt slåss om platser på tåget.
A Yi driver skickligt historien framåt, med korta lakoniska meningar och det är med spänning man följer hur händelserna utvecklas, trots att utgången är given. A Yi är också en god miljöskildrare, det märks i beskrivningen av det vardagsliv som omger berättaren. Varje detalj är omsorgsfullt återgiven, från de stinkande strumporna i tvättfatet till rättegångens olika turer. Översättningen flyter fint, med några undantag där svenskan skorrar lite.
”Och sen då” når inte upp till samma nivå som ”Främlingen” och studenten är ingen Meursault, men detta är heller inte en enkel spänningsroman. A Yi formulerar något väsentligt om samhället och om tidsandan. Den unge studentens känslokyla motsvaras av den förställning och penningfixering som demonstreras av de vuxna i hans omgivning. Men vad var motivet till mordet? Leda, helt enkelt, och eftersmaken av denna starka och välskrivna roman är besk och obehaglig.
Gå till toppen