Huvudledare

Ledare: Flygets passagerare kan inte åka på en räkmacka.

Också en utsläppskälla.Bild: Johan Nilsson/TT
Far och flyg, nu protesteras det på bred front mot flygskatten. Det är ingen måtta på hur fel ute regeringen är när den vill göra en grön skatteväxling och byta en skatt på flygresor mot lägre arbetsgivaravgift.
Kritiken dånar som ett jetplan färdigt att lyfta. Från oppositionen, från regionala flygplatser, från flygbolag och andra särintressen.
I själva verket kräver frågan mer tankemöda än vad kritiken skvallrar om. Större eftertanke. Fler nyanser.
Det var biträdande finansminister Per Bolund (MP) som på onsdagen presenterade regeringens förslag för att Sverige ska ta ett steg mot att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer:
Tanken är att en punktskatt på flygresor införs den 1 januari 2018, i linje med vad Flygskatteutredningen föreslog i höstas. Varje inrikesresa och varje resa inom EU ska kosta flygbolagen 80 kronor och en långflygning på över 600 mil 430 kronor.
De cirka 1,7 miljarder kronor flygskatten ger ska gå till sänkt skatt på arbete. Fler små företag ska få lägre arbetsgivaravgift för den första medarbetare som anställs.
Det är inte så att kritikerna saknar tunga argument.
Visst hade det varit bättre med en internationell överenskommelse. Givetvis hade en flygskatt varit mer slagkraftig och mindre snedvridande om den varit global, eller åtminstone gemensam inom EU.
Visst hade det varit bättre om det funnits ett fullgott, klimatvänligt alternativ till flyget i Sveriges avlånga land. Om tåget gått som tåget och inte ständigt drabbats av förseningar och inställda avgångar.
Visst hade det varit bättre om priset på bioflygbränsle varit lägre – idag ligger det tre, fyra gånger så högt som fossilbaserat flygbränsle.
Ändå är det rimligt att också flyget tvingas bära sina miljökostnader.
Sverige ska, enligt ett riksdagsbeslut, ha minskat de klimatskadliga utsläppen med 40 procent till 2020. Och klimatminister Isabella Lövin (MP) har knappast fel när hon kallar transportsektorn ”det stora sorgebarnet”.
Dessutom är alla allvarligt menade förslag att sänka skatten på arbete värda att överväga. Låt vara att Per Bolunds tal om tiotusentals nya jobb är vådligt. Minns att Stefan Löfven (S) häromåret talade om 32 000 nya traineejobb – efter ett par år hade de blivit några hundra.
För sydsvenska ögon är det ledsamt att läsa orden från Anna Wilson, generalsekreterare för branschorganisationen Svenskt flyg. Med sedvanlig Stockholmsfixering ondgör hon sig över att Danmark saknar en flygskatt och att Kastrup redan är ”en stor konkurrent till Arlanda” – som om Kastrup, alltså Copenhagen Airport, som Sydsveriges självklara storflygplats inte också vore extremt viktig för Sverige.
Lika nedslående är att debatten kring flygskatten speglar den svenska politikens torftighet.
På onsdagen kom hård kritik mot Bolunds förslag från Centerpartiet. För att C är emot grön skatteväxling? Nej, C är för grön skatteväxling. För att C inte vill sänka skatten på arbete i småföretag? Nej, det är precis vad också Annie Lööfs parti vill göra. Kritiken från C handlar om att regeringen inte tar Centerns förslag rakt av.
Så blir det när blockpolitiken minimerar partiernas handlingsutrymme. Två gröna partier, C och MP, kan inte kompromissa sig fram till en vettig klimatåtgärd. I det här fallet krystar Centern fram sina invändningar.
Frågan är om flygskatten går igenom i riksdagen. Allianspartierna och SD är negativa. Men regeringen har för avsikt att ”baka in” flygskatten i höstbudgeten, så att skatten fås på köpet om och när riksdagen klubbar budgeten. Ska flygskatten stoppas återstår väl då bara för alliansen att göra som de rödgröna gjorde 2013 när de bröt ut frågan om höjd gräns för statlig inkomstskatt ur budgeten och med hjälp av SD stoppade förslaget. Då lär det bli liv i luckan igen.
Det är lätt att drömma sig bort för den som befinner sig högt i det blå. Men faktum kvarstår. Klimatet är en ödesfråga och den måste tacklas av politiker med båda fötterna på jorden.
Det här är en opinionstext från tidningens ledarredaktion. Tidningens politiska hållning är oberoende liberal.
Gå till toppen