Lomma

Tre timmars telefonkö – så länge kan du få vänta på svar från vårdcentralen

I upp till tre timmar kan Lommaborna tvingas sitta i telefonkö när de försöker boka tid på vårdcentralen. För lite personal och brist på vikarier ligger bakom de långa köerna.

Varje dag sitter mellan fyra och sju sjuksköterskor och svarar i telefon på Lomma vårdcentral – det räcker inte. Den som ringer och antingen vill boka en tid för en undersökning, eller som bara vill ha rådgivning, kan tvingas vänta i allt från 30 minuter till tre timmar innan någon kan svara.
– Det här är en årstid när vi får in väldigt många samtal. Samtidigt har vi flera i den ordinarie personalen som ska vara frånvarande under en längre tid, vilket sammantaget orsakar de här köerna, säger Sirkku Dahlberg, verksamhetschef för Lomma vårdcentral.
Det är dessutom svårt att hitta vikarier med den rätta kompetensen.
– Att bara svara i telefon, det är kanske inte så svårt. Men för att kunna jobba hos oss måste man ha rätt utbildning och erfarenhet för att kunna göra medicinska bedömningar.
För att hantera de växande köerna försöker vårdcentralen bemanna upp så mycket man kan under de dagar och tider när samtalen brukar vara som flest. Vill man inte sitta i telefonkön råder Sirkku Dahlberg vårdcentralens knappt 11 000 listade patienter att använda ”Mina vårdkontakter” på nätet, eller att ta kontakt med Vårdguiden på telefonnummer 1177.
– Vi ska självklart kunna ta hand om våra egna patienter, men de här alternativen kan vara bra om man vill förnya ett recept eller söker rådgivning.
Hur ska ni lösa problemet med de långa köerna?
– Vi hoppas att vi kan gå in i en rekryteringsprocess nu. Och särskilt inför sommaren kommer vi att ha ordnat med ny personal, säger Sirkku Dahlberg.
Vill du ha fler nyheter från Lomma kommun? Gå då in och gilla ”Här i Lomma” på Facebook.
Gå till toppen