Skåne

Lunds universitet vill inte underteckna bussentreprenad som Bergkvarabuss vann

Lunds universitet, Malmö högskola och Campus Helsingborg sökte anbud för fyra års busstjänster. Bergkvarabuss var billigast och vann mångmiljonkontraktet. Men undertecknandet dröjer.
–Vi läser med oro om bussbolaget. Vi funderar internt över läget, säger Jeanette Jakobsson, upphandlingschef på Lunds universitet.

Ett skolbuss är inne för service på Bergkvarabuss verkstäder i Toftanäs utanför Malmö. Bolaget har lagt det lägsta anbudet för de kommande årens busstjänster för Lunds universitet.Bild: Patrik Renmark
I början av året bjöd Lunds universitet in till anbudsgivning om de busstjänster som universitetet, Campus Helsingborg och Malmö högskola ska beställa fram till 2021.
Värdet av resorna har uppskattats till drygt två miljoner kronor per år – eller totalt åtta-nio miljoner om kontraktet löper under samtliga fyra år. Trots det relativt låga värdet beskrivs ordern som ett prestigekontrakt.
Den 7 mars kom tilldelningsbeslutet som visar att budet från Bergkvarabuss är absolut lägst. Bolaget ligger 20-30 procent under anbuden från två andra företag, BK Buss och Röke Buss.
De förlorande bolagen har fram till måndag på sig att överklaga. Därefter ska Lunds universitet teckna kontrakt med vinnande anbudsgivare. Men de skandaler som Sydsvenskan och HD avslöjat kring Bergkvarabuss får universitetet att dra öronen åt sig.
– Vi följer händelseutvecklingen väldigt noga. Vi har med stigande oro läst Sydsvenskans och HD:s artiklar som ju avhandlat många aspekter kring Bergkvarabuss, säger Jeanette Jakobsson.
Enligt en paragraf i anbudsunderlaget kan Lunds universitet utesluta en leverantör från en upphandling om bolaget "åsidosatt tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter".
Jeanette Jakobsson vill inte gå in på om huruvida Bergkvarabuss kan ha brutit mot den paragrafen i det sätt på vilket bolaget behandlat sin svenska och utländska verkstadspersonal.
I anbudsmaterialet betonas dessutom att Lunds universitet står för en rad grundläggande värderingar om respekt för allas lika värde.
– Vi har ännu inte undertecknat något kontrakt om busstjänsterna. Vi för just nu en intensiv intern diskussion om hur vi ska gå till väga. Vi tittar på vad som händer runtomkring. Vi får se hur vi agerar, säger Jeanette Jakobsson, som betonar att det inte brådskar med en kontraktskrivning om de framtida busstjänsterna.
De båda bussbolag som lade de högre anbuden har reagerat helt olika på universitetets tilldelningsbeslut.
– Det är de upphandlande myndigheterna som tittar på anbuden. Det kan inte jag bedöma. Vi tänker inte överklaga, säger Martin Svensson, operativ chef på BK Buss.
Thomas Wehlin, avtalschef på Röke Buss AB, överväger för sin del att överklaga:
– Vi deltar i många offentliga upphandlingar och pressar våra priser ordentligt, men oftast vinner Bergkvarabuss ändå, säger Wehlin, som hoppas att Lunds universitet också tar etiska hänsyn i valet av bussentreprenör.
– Vi skulle aldrig sjunka så lågt att vi skulle ha statarlängor till våra anställda och anlita rumänska bemanningsbolag. Det är inte så vi ska göra affärer i branschen. Det är oanständigt, säger han.

FAKTA/Skandalen kring Bergkvarabuss

• Enligt tio personer som jobbar/jobbat på företaget har bolaget systematiskt fuskat med reparationer och besiktningar.
• Fusket har lett till att bussar körts med bristfälliga bromsar. Det har även förekommit fusk med styrleder och nödutgångar.
• Bergkvarabuss har haft mekaniker från rumänska bemanningsbolag inkvarterade i en ombyggd stallbyggnad på verkstadsområdet.
• Arbetsmiljön i verkstaden har varit under all kritik. Vid ett tillfälle monterade företaget en olaglig övervakningskamera i lokalerna.
• Verkstadspersonalen har inte tillgång till fackliga företrädare. De företrädare som finns för Kommunal arbetar enbart på vägnar av busschaufförerna.
Läs alla artiklar om: Bussfusket
Gå till toppen