Kultur

Rojda Sekersöz gör drömdebut

Rojda Sekersöz formsäkra långfilmsdebut "Dröm vidare" skildrar förorten ur ett nytt perspektiv. – Ofta blir det lyckliga slutet att man kommer därifrån. Det var en idé som vi inte ville reproducera, säger regissören.

Tjejgänget i förortsdramat "Dröm vidare" spelas av Evin Ahmad, Gizem Erdogan, Segen Tesfai och Malin Persson.Bild: Nonstop entertainment
Vi har sett upplägget förr i massor förortsdramer och gangsterfilmer: ung kriminell försöker ändra kurs i livet, men har svårt att klippa banden till det gamla gänget.
Men det handlar alltid om män, och inte om unga kvinnor som i "Dröm vidare". Huvudpersonen Mirja (Evin Ahmad), och hennes kompisar, har dessutom varken något rivaliserande killgäng, eller ens pojkvänner, att förhålla sig till.
– Egentligen var det ingenting som vi tänkte på då vi gjorde filmen. Men nu är det många som frågar om just det, säger Rojda Sekersöz.
– Det är intressant, eftersom det säger något om hur ohälsosamt vana vi är vid att se kvinnor förhålla sig till män på film.
Filmens titel är dubbeltydig, minst sagt. "Dröm vidare" kan både tolkas som "fortsätt drömma" eller "dröm större drömmar", men också som ett ironiskt "det kan du ju drömma om". Mirja slits mellan att göra en stor stöt med sina kompisar och sticka från förorten, eller att stanna och knega på som hotellstädare för att kunna hjälpa sin lillasyster och sin livsstukade mamma. Den senare är knappast någon att se upp till.
– Om ens kvinnliga förebilder är förtryckta, eller om de har offrat sig för familjen: hur ska man då som ung kvinna växa upp och bli självständig? Ska man skuldbelägga? Ska man ta hand om dem? Ska man klippa banden?
Mamman spelas av finskan Outi Mäenpää ("Svinalängorna"), medan Mirjas frånvarande pappa har rötter i Mellanöstern.
– Vi valde en finsk mamma för att visa hur saker förändras över tiden. De finska invandrarna utsattes för samma typ av rasism som folk som rasifieras idag. Det har bara förflyttats.
Rojda Sekersöz är uppvuxen i Stockholm och i Dalarna och har sysslat med film sedan tonåren. Hon är utbildad till filmregissör på Dramtiska institutet i Stockholm, men är också verksam estradpoet och medlem av poesinätverket Revolution Poetry och Dramatens Spoken word-ensemble.
Hon är en ung långfilmsdebutant, bara 27 år.
– Jag har varit målmedveten och inte flummat runt.
"Dröm vidare" är inte självbiografisk, men både hon och filmens manusförfattare Johanna Emanuelsson har arbetarbakgrund. De har båda gjort en kulturell klassresa.
– När man ser berättelser som utspelar sig i socioekonomiskt utsatta områden så blir ofta det lyckliga slutet att huvudpersonen kommer därifrån. Det var en idé som vi inte ville reproducera, utan att för den skull romantisera att det är skönt att vara fattig.
Filmen utspelas i Stockholmsförorten Alby – och nio av tio regissörer hade skildrat betonggettot med skakig handkamera för att signalera skitig realism. Sekersöz är den tionde som gör tvärtom; "Dröm vidare" är elegant filmad.
– Det är faktiskt väldigt vackert i Alby, mycket att fotografera. Jag tycker inte att miljonprogramsområdena ges rättvisa i svenska filmer. Ofta placerades de nära naturen, och vi har lyft fram grönskan och färgerna.
Läs mer:Strålande svenskt förortsdrama
Gå till toppen