Skåne

Arbetsmiljöverket gjorde razzia mot Bergkvarabuss

Arbetsmiljöverket reagerade direkt och gjorde en razzia på Bergkvarabuss efter Sydsvenskans och HD:s avslöjande om hur bolaget behandlar sin verkstadspersonal.
– Stämmer uppgifterna så bryter de mot flera delar i arbetsmiljölagen, säger Ulrika Scholander på Arbetsmiljöverket.

I torsdags avslöjade Sydsvenskan och HD hur det ser ut på verkstadsgolvet hos Sveriges största privata bussbolag Bergkvarabuss.
På fredagen åkte Arbetsmiljöverket ut till bussverkstaden och gjorde en oanmäld inspektion med anledning av artiklarna.
– Självklart tar vi allvarligt på när vi får den här typen av information. Vi var ute där idag. Vi kommer att åka ut igen på måndag, säger Ulrika Scholander, som är biträdande tillsynsdirektör på Arbetsmiljöverket i Region Syd.
En av Skånetrafikens regionbussar servas på verkstaden hos Mekka Traffic/Bergkvarabuss, som ligger bredvid Öresundsterminalen i Toftanäs utanför Malmö.Bild: Patrik Renmark
Bergkvarabuss är Sveriges största privata bussbolag. De får 360 miljoner kronor om året från Skånetrafiken för att de äger och kör bussarna på Söderslätt, runt Ystad samt i nordöstra Skåne.
I en serie artiklar har Sydsvenskan och HD berättat hur det ser ut på den stora bussdepån i Toftanäs utanför Malmö, där Bergkvarabuss servar 150 bussar som kör kollektivtrafik, skolskjutsar och turister. Många av företagets mekaniker är rumänska gästarbetare, som i flera år bott i ett ombyggt stall alldeles intill verkstaden.
Tio personer som jobbar eller har jobbat i verkstaden det senaste året vittnar om stora brister i arbetsmiljön: de jobbar långa arbetsdagar under extrem stress. Cheferna skäller ut personalen, kallar dem för "idioter" och hotar att skicka tillbaka dem till Rumänien om de inte lyder order. Många i verkstaden jobbar utan riktiga skyddskläder, i avgaser från bussarna och ångor från lackeringen.
Tidspressen och hårda sparkrav gör också att verkstaden systematiskt har slarvat och fuskat med reparationer, bland annat med bussarnas bromsar.
Verkstaden drivs av Mekka Traffic, som är moderbolag åt Bergkvarabuss. Förutom att företaget kan bryta mot arbetsmiljölagen om de anställda arbetar utan riktiga skyddskläder, kan det vara ett brott mot arbetstidslagen när de anställda jobbar upp till 140 - 150 timmar övertid per månad.
Dessutom ska arbetsgivaren se till att de anställda har en bra psykosocial arbetsmiljö och slipper orimlig stress, hot och trakasserier.
Roland Rickardsson, som är servicechef på Mekka Traffic, hävdar dock att företaget ser till att de anställda alltid använder nödvändig skyddsutrustning.
Och verkstadschefen Martin Karlsson förnekar att han brukar skälla ut personalen eller tvinga dem att strunta i viktiga reparationer.
– Det stämmer inte. Det är rena påhopp, säger han.
På Mekka Traffics verkstad utanför Malmö servas cirka 150 bussar. Ungefär hälften av dem är regionbussar som Bergkvarabuss kör åt Skånetrafiken.Bild: Patrik Renmark
Arbetsmiljöverket har inte granskat Mekka Traffics verkstad utanför Malmö sedan 2009.
Men på fredagen åkte Ulrika Scholander och två andra arbetsmiljöinspektörer ut till Mekka Traffic och startade en ny inspektion. Under fredagen tittade arbtsmiljöinspektörerna runt i företagets lokaler och pratade de med tre av cheferna på företaget. På måndag ska de åka tillbaka och prata med de anställda på verkstadsgolvet.
– Det bästa är om det finns arbetstagare som vågar vittna om hur arbetsmiljön ser ut. Men det kan vara svårt. Rumänska gästarbetare är utsatta genom att de riskerar att bli hemskickade om de talar med myndigheter, säger biträdande tillsynsdirektör Ulrika Scholander.
Vilka arbetsmiljöregler gäller för rumänska gästarbetare i Sverige?
– I Sverige gäller den svenska arbetsmiljölagen för alla som är här och arbetar. Det spelar ingen roll om man kommer från Rumänien eller andra delar av Europa eller resten av världen.
När Arbetsmiljöverket upptäcker brister i arbetsmiljön kan myndigheten ställa krav på förbättringar. De kan också belägga företag med sanktionsavgifter och vitesförelägganden. Vid allvarliga arbetsmiljöbrott görs en åtalsanmälan.
Även fackförbundet Kommunal reagerar på de missförhållanden som uppdagats på Bergkvarabuss. Enligt Christel Algback, ordförande för Kommunal Skåne, kommer förbundet att låta utreda arbetsförhållandena på företaget.
– Vi tänker utreda väldigt noga vad som skett. Det som rapporterats är inte acceptabelt. De innebär tydliga brott mot kollektivavtalet. Dessutom tycks företaget ha en människosyn som gör mig mörkrädd, säger Christel Algback.
Läs alla artiklar om: Bussfusket
Gå till toppen