Dygnet runt

Polarpristagaren Evelyn Glennie lär orkestrar lyssna med kroppen

Slagverksvirtuosen Evelyn Glennie spelar på Malmö live på söndag – med dubbla orkestrar. Susanne Rydén, orkesterchef för Musica Vitae, säger att det de kommer ta med sig från samarbetet är att lyssna på musiken med hela kroppen.

Evelyn Glennie när hon tog emot Polarpriset.Bild: Anders Wiklund/TT
De två orkestrarna Musica Vitae, med bas i Växjö, och Dalasinfoniettan från Dalarna möttes på en kongress i Malmö för två år sedan. Då föddes idéen att samarbeta med Polarpristagaren Evelyn Glennie – en nästintill döv slagverkare från Skottland.
Susanne Rydén, orkesterchef för Musica Vitae, berättar att de därefter tog kontakt med slagverkaren och att resultatet blev ett samarbete som är något helt annat än det de båda orkestrarna annars brukar spela.
– Det är musik som vi normalt sett inte ens kan spela på våra respektive håll, berättar hon.
Resultatet framförs inför publik under fyra olika tillfällen, varav det tredje blir på Malmö Live på söndag den 19 mars. Konserten består dels av ett stycke för stråkorkestrarna, men främst handlar det om Evelyn Glennie och hennes slagverk som i verket som ska framföras beskrivs som hjärtslag.
Det är inte bara storleken på orkestern eller genren som är ny för Susanne Rydén och orkestrarna utan också Evelyn Glennies syn på musik, ljud och uppfattningen av den.
Evelyn Glennie har en hörselnedsättning som gör att hon varit så gott som döv sedan hon var 12 år gammal. Det har dock inte stoppat hennes musicerande – och 2015 tilldelades hon Polarpriset för sin unika musik.
– Evelyn lär oss förstå vikten av att lyssna och att använda sin kropp för att kommunicera rytm och puls och även klang. Det är just den där helheten, säger Susanne Rydén.
Evelyn Glennie är känd för att prata om att man ska lyssna med hela kroppen. Hon spelar till exempel sina konserter barfota för att kunna uppfatta vibrationerna från musiken bättre.
– Det är häftigt att det är Evelyn med sin hörselnedsättninig som lär oss att lyssna, säger Susanne Rydén.
Orkestrarna möttes inte förrän i söndags, och Evelyn Glennie anslöt i tisdags – bara en dag innan premiären i Falun. Susanne Rydén berättar att premiären gick av stapeln inför en fullsatt hall och att de fick motta stående ovationer.
– Det är en stor upplevelse både musikaliskt och visuellt, man ser hennes rörelser och hennes gestalt, och hon visar med hela sin kropp hur hon är ett med musiken.
Håll koll på konsertlivet i Malmö – följ Dygnet Runt på Facebook
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen