Vellinge

Vellinges otryggaste plats byggs om för femton miljoner

Ny vänthall, cykelgarage och kommunens första bike thru. Det blir verklighet när Vellinge ängar förvandlas till en ny entré i mångmiljonsatsningen på kommunens nya resecentrum.

Vellinge ängar är en av de platser där det anmäls flest cykelstölder i Vellinge kommun.Bild: Micaela Landelius
Varje dag passerar runt tusen pendlare till och från busshållplatsen vid Vellinge ängar intill E6. Området har i upprepade enkätundersökningar angetts som en av de platser där flest invånare känner otrygghet, det är också ett av de ställen där flest cykelstölder anmäls i kommunen. Nu ska det bli ändring på det.
Kommunen investerar, i samarbete med Trafikverket och Skånetrafiken, närmare 15 miljoner för att förvandla platsen. Delar av den stora om- och tillbyggnaden som går under namnet nya Stationstorget blir klara redan till nästa sommar.
– Det är ingen plats man är stolt över. Idag är det en tråkig betongöken, men vi jobbar för fullt för att få till en plats som sjuder av liv och aktivitet, säger Carina Wutzler (M), kommunstyrelsens ordförande.
Vellinges nya resecentrum bjuder på en rad nyheter, bland annat en vänthall med take away av mat och kaffe, allmänna toaletter och en stor torgyta. För cykelpendlarna är bästa tillskottet troligen planerna på säkrare och väderskyddade garage, men kommunen vill också bygga en mindre verkstad med tillgång till pump. Det ska också anläggas en pendlarparkering med laddstolpar och poolbilar.
– Behovet är stort, platsen är väldigt eftersatt. Det känns skönt att vi kommit till punkten att det händer något nu, säger Carina Wutzler.
Varje dag passerar runt tusen pendlare Vellinge ängar. När hållplatsen byggs om planeras både säkrare cykelskydd och ett väderskyddat garage.Bild: Micaela Landelius
I samma veva anläggs också en ny sagolekplats med en prislapp på två miljoner. Det finns också planer på att stärka upp bullervallen mot E6 för runt fyra miljoner under de närmaste åren. Delar av utbyggnaden blir klara till nästa år.
Det nya Stationstorget är en del av Campusområdet, även kallat Vellinges första klimatkvarter. Totalt vill kommunen bygga runt 200 bostäder för blandade målgrupper. I konceptet ”klimatkvarter” ingår att rena regnvatten genom särskilt anlagda trädgårdsstråk, men också att bygga ut parkeringsplatser och cykelvägar för att fungera som extramagasin vid skyfall.
Vellinges baksida blir en ny entré när hållplatsen vid E6 byggs om för närmare femton miljoner.Bild: Micaela Landelius
Förra året presenterade kommunen två nya byggherrar för östra sidan av området. Riksbyggen satsar på seniorbostäder – runt 50 lägenheter – på tomten närmast Ängavägen. Mjöbäcks och Finja vill sammanlagt uppföra fjorton bostadsrätter och fem radhus mot Norrevångsgatan.
Riksbyggen satsar på seniorbostäder – runt 50 lägenheter – och vill också bygga ett underjordiskt garage på tomten närmast Ängavägen.Bild: Link Arkitektur
Riksbyggen satsar på seniorbostäder – runt 50 lägenheter – och vill också bygga ett underjordiskt garage på tomten närmast Ängavägen.Bild: Link Arkitektur
Mjöbäcks och Finja vill bygga fjorton bostadsrätter och fem radhus mot Norrevångsvägen. Företaget har också planer på att uppföra ett hus som ska bli något av ett landmärke för nya Campus, med en stor möteslokal.Bild: Krook & Tjäder
I februari slutfördes affären när kommunen sålde marken till aktörerna för 20 miljoner. Byggstarten har försenats av överklaganden, men förhoppningen är projekten ska börja ta form under det närmaste året.
– I nästa etapp har vi lyft in krav på hyresrätter, bostäder för yngre och mer flexibla lösningar, typ kollektivboende. Campusområdet ska rikta sig till flera olika målgrupper, säger Carina Wutzler.
Inom kort kommer kommunen att presentera upplägg och utvald byggherre för tomterna på andra sidan Sundsgymnasiet. Förhoppningen är att förvandlingen av Campus ska vara slutförd inom fem år.
Mer nyheter från Vellinge hittar du på Här i Vellinge.
Gå till toppen