Kultur

O-Hund lägger reggaen åt sidan och gör hiphop med Måns Asplund

Han har spelat reggae med bandet Lide Najs, men visst kan det vara nog så najs med hiphop? Med hjälp från Måns Asplund har O-Hund nu skapat sitt första soloalbum.

BILD: Mohave
Vad kan en stackars rappare från Djingis Khan i Lund göra om han vill få till en grym hiphop-platta med effektfulla beats?
Det finns ett facit till den frågan: Man tar kontakt med Måns Asplund. Det funkade för Timbuktu.
– Måns är en idol för mig, så det är en häftig grej bara att få jobba med honom. En pojkdröm, säger Olof Ebbesson Dehlin som kallar sig O-Hund när han gör musik.
– Jag var inne i en period då jag letade samarbetspartner och producenter, så jag slängde iväg ett sms och frågade om vi kunde träffas och testa något. ”Ja, lätt. Kan du på torsdag?”, svarade han direkt. Och det kunde inte jag! Så jag fick nobba honom…
Rätt snart for de iväg till Måns Asplunds studio på Österlen. Det fanns inga riktlinjer för arbetet, även om uppdelningen var rätt given redan på förhand: Asplund skapar musiken, O-Hund står för texter och teman och är den som rappar eller sjunger. Ungefär så jobbade Asplund och Timbuktu, fram till att de delade på sig i början av decenniet. Men en gemensam nämnare för Måns och Olof är ju reggaen; den förre är en av två ledare för reggaekollektivet Helt Off, den senare är en av två förgrundsfigurer i Lide Najs.
– Först av allt gjorde vi en reggaelåt, som inte kommit med på albumet, och en mer klassisk Månsproduktion med lite afrikansk känsla och Timbuktu-vibb. Men sedan började vi resonera: ska vi verkligen göra samma saker som vi brukar göra? Istället började vi experimentera lite grann.
Albumet är varierat och kan säkert uppfattas som splittrat, vilket är en direkt följd av att killarna försökte hålla det okomplicerat och skapa medan det flöt på. Utgångspunkten var Måns Asplunds beats, som i vissa fall legat ett tag och i andra var helt nyskrivna.
– Det är lite flummigare, men också mer elektroniskt än vad både jag och Måns gjort tidigare. Jag är ganska trött på att det är trap på all hiphop just nu. Inget fel på trap, men det blir så ensidigt med dessa snarlika produktioner. Jag kan knappt skilja artisterna åt.
O-Hund hittar en väg ut ur det där, en väg framåt, genom att först ta ett par steg tillbaka. Det finns något old school över attityden.
– Även om det inte är klassiska boom bap-beats, så är det lite grann som att vi går tillbaka till gamla sättet att göra hiphop –det är ganska loopigt, som samplingar som går runt. Det välkomnar en att leka med ett flow. Texterna kommer fram på ett bra sätt också. Det är också roligt att göra mer uptempo-grejer. Vissa låtar är lite mer hetsiga, som gjorda för en nattklubb snarare än för en reggaefestival i dagsljus.
Läge att sträcka på benen och dansa, alltså. Men O-Hunds låtar får också sin karaktär av texterna. Han har en blick för samhällsfrågor, utan att bli den som pekar finger. Den attityden går igen också i den text han skrivit med Promoe, som för all del är en mer lekfull sak.
– Jag kände mig trygg med vad han skulle skriva, att han inte skulle föreslå en rad som jag inte kunde stå för.
Det där är inte självklart. Visst kan man kompromissa, men den som faktiskt tar orden i sin mun blir den som förknippas med dem.
– Vissa textförfattare är bara skitvulgära. Det kan vara fett och jag kan vara arg också, men gillar när texten har ödmjukhet och utstrålar empati. Det hade inte passat med en gäst som flippade ur.
Man tvivlar inte på var O-Hund står i frågorna han rappar om, men det finns ingen aggressivitet i låtarna.
– Det lönar sig inte alltid. Jag är inte lagd åt det hållet eller uppvuxen i en miljö där jag formats till aggressiv. Jag har ju haft mina problem också, men har mer kunnat vara en åskådare och se skit som händer runtomkring än att vara i skiten. Därför blir man kanske mer berättande i sina texter, säger han.

Fakta: O-Hund

I unga tonår började Olof Ebbesson Dehlin kalla sig O Dawg, inspirerad av gangstarap. Namnet hängde kvar, fast i mer hemtam svensk version.
"Kom som du e" är hans solodebut. Ayla Shatz, Promoe och Soleil Camara gästar.
Producenten Måns Asplund, som står för beatsen, är mannen bakom de flesta Timbuktu-hitsen.
Gå till toppen