Sydsvenskans logotyp
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Apple gratisreklam värt miljoner

Stockholm
Toppdelad

Bara under förra veckan, i samband med lanseringen av Iphone 5, gav svenska nyhetsmedier Apple utrymme värt nästan 28 miljoner kronor på annonsmarknaden.

Apple gratisreklam värt miljoner
BILD: Foto: Scanpix

Huvudkonkurrenten Samsung fick inte ens tiondelen så mycket exponering när deras "Iphoneutmanare" Galaxy S3 presenterades i våras, visar siffror från medieanalysföretaget Retriever.

– Det är en enorm skillnad på dags- och affärspressens intresse för Samsung och Apple när det gäller mobilsläppen. Samsung säljer fler smarta mobiler men hypen kring Apple är så mycket större än bara försäljningssiffror. Lanseringen av en ny Iphone kopplas till och med till en möjlig påverkan av USA:s BNP, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.

Annons:

Enligt Retriever förekom "Iphone 5" i 926 artiklar av olika storlek och med olika vinklar i svenska redaktionella medier, tryckta och på nätet, förra veckan. När utrymmet i ord räknats och överförts till annonspriser blir värdet 27 599 341 kronor.

Det egentliga värdet för publiceringarna är dock många gånger högre. En allmän tumregel inom pr- och reklambranschen är att en positiv redaktionell text om en produkt är värd 7-8 gånger mer än en annons. Om man utgår från att de flesta artiklar förra veckan var positiva skulle en veckas svensk publicitet kunna vara värd över 200 miljoner kronor för Apple.

När Samsung i maj lanserade Galaxy S3, som ofta omnämnts som "Iphoneutmanaren", publicerades samma vecka 109 artiklar, tryckta och på nätet. Enligt Retriever var de publiceringarna värda prick 2 miljoner kronor omsatt i annonser.

Annons:
Annons:
Relaterat
Ekström: Bojkotta Iphone 5!

Ekström: Bojkotta Iphone 5!

Iphone göder Apple – och USA

Iphone göder Apple – och USA

Apple utmanar igen

Apple utmanar igen

Avgörande höst för branschen

Avgörande höst för branschen

Annons:
Annons:
Toppnyheterna just nu

Tipsa via e-post