Billigaste vägen till kontinenten tar lång tid - Sydsvenskan
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Billigaste vägen till kontinenten tar lång tid

Billigaste vägen till kontinenten tar lång tid

Bil & Trafik.

Billigaste vägen söderut går via Trelleborg och Travemünde.

Den snabbaste går över Öresundsbron och Rødby– Puttgarden.

MALMÖ. Om ett par veckor är det dags för många att resa ut i Europa på semester.

Planerandet har säkert redan satt igång vid köksborden.

Resmålet för bilsemestern är utstakat.

Huset, lägenheten, platsen på campingen, eller vad det kan vara som lockar, är fixat.

Men vilken resväg ska man välja?

Via Öresundsbron eller med färjan från Trelleborg direkt ner till kontinenten?

Lönar det sig att åka upp över Helsingborg och ta vägen ut via Helsingör?

Eller att ta den vackra bron över Stora Bält och köra ner genom Jylland i stället för färjan Rødby–Puttgarden?

Vad blir billigast?

Vad går snabbast?

Bil & Trafik har jämfört vad det kostar att sig från centrala Malmö till Hamburg Dreieck, det stora autobahnkorset utanför den nordtyska Hansa-staden, en trafikplats de flesta passerar på vägen söderut.

Om man nu inte ska längre -österut och väljer Ystad–Swin-oujscie, Trelleborg–Rostock, Trelleborg–Sassnitz eller någon annan lämplig utväg.

Vi har utgått från en personbil under sex meter med förare och max fem passagerare.

Körsträckan på de olika alternativen har vi räknat ut med hjälp av vägplaneraren på hemsidan www.viamichelin.com, där du får avstånd och restid på den väg du valt.

Prisuppgifterna har vi fått från rederierna och brokonsortierna.

Den klart dyraste vägen, i alla fall om man ska åka flera personer i bilen, går med Nordö-Link direkt från Malmö till Travemünde.

Den turen har vi valt bort i jämförelsen eftersom färjan i första hand är avsedd för långtradare, men även tar personbilar.

Fast priset är högt: 915 kronor enkel kostar det för bil med förare och sedan 230 kronor per passagerare, men då ingår två måltider på den nio timmar långa båt-resan.

En familj med två vuxna och två barn skulle alltså få betala drygt 3000 kronor för den vägen, inklusive maten. Knappast ett alternativ – om man nu inte gillar att åka båt.

Den minst kostsamma resan med ordinarie pris går också med båt, men via Trelleborg–Travemünde.

Den resvägen blir billig inte minst för att det inte blir så mycket körande och därmed bensinåtgång. Men tänk på att det pris vi anger utgår från att du bokar ut- och inresa i förväg. Med öppen återresa blir det knappt 300 kronor dyrare på vardagar, 750 kronor dyrare om ni väljer att åka på helgen.

Tänk också på att hytt tillkommer om du vill ha det: från 230 kronor på dagturerna, från 800 kronor på natturerna.

Billigare blir det däremot att ta sig över Öresundsbron om man har brobizz eller broavtal. Då sjunker priset på den vägen från 1978 kronor tur och retur till 1788 kronor.

Att resa över Öresundsbron och sedan ta färjan Rödby–Puttgarden, som seglar varje halvtimme (kvart över och kvart i) är också den snabbaste vägen.

Knappt fem timmar tar det de dryga 35 milen från Malmö till Hamburg, inklusive den knappa timmen med en välbehövlig (?) fika eller lunch på Scandlines färja.

Om du väljer att åka via Trelleborg–Travemünde kommer du däremot undan med färre mil, eftersom det bara är drygt tio mils körning från Malmö till vårt etappmål vid Hamburg. Å andra sidan tar färjeturen längre tid, från sju till nästan tio timmar beroende på vilken tur ni väljer.

Det kan alltså löna sig att välja rätt väg ut.

Frågan är bara vad ni prioriterar – plånboken eller klockan?

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Bil & Trafik
Nyttiga adresser

Reseplanerare på internet:

www.viamichelin.com, mapblast.com, rac.co.uk/routeplanner

Färjorna från Skåne till utlandet:

Danmark: Helsingborg–Helsingör (www.scandlines.se och www.hhferries.se), Ystad–Rønne/Bornholm (www.bornholmstrafikken.com), samt Öresundsbron (www.oeresundsbron.se) och Stora Bält-bron (www.storebaelt.dk).

Norge: Helsingborg–Oslo (www.dfdsseaways.se).

Polen: Ystad–Swinoujscie (www.polferries.pl och www.unity-line.se).

Tyskland: Malmö–Travemünde (www.nordoe-link.se), Trelleborg-Rostock (www.scandlines.se och www.ttline.se), Trelleborg–Sassnitz (www.scandlines.se) och Trelleborg–Travemünde (www.ttline.se).

Andra färjerutter till utlandet:

Danmark: Göteborg–Frederikshavn (www.stenaline.se) och Varberg–Grenå (www.stenaline.se).

England: Göteborg–Newcastle (www.dfds-seaways.se). Dessutom -Esbjerg–Harwich (www.dfdssea-ways.se).

Estland: Stockholm–Tallinn (www.tallink.se) och Kapellskär– Paldiski (www.tallink.se).

Finland: Grissle-hamn–Eckerö (www.eckerolinjen.fi), Kapellskär–Mariehamn (www.vikingline.se och www.siljaline.se), Kapellskär–Nådendal (www.finnlink.fi), Stockholm–Helsingfors (www.siljaline.se och www.vikingline.se), Stockholm–Mariehamn (www.viking-line.se, www.siljaline.se och www.tallink.se), Stockholm–Långnäs (www.seawind.fi), Stockholm–Åbo (www.seawind.fi, www.silja-line.se och www.vikingline.se), Sundsvall–Vasa (www.rgline.se) och Umeå–Vasa (www.rg-line.com).

Lettland: Stockholm–Riga (www.rigasealine.lv), Nynäshamn–Ventspils (www.scand-lines.se) och Karlshamn–Liepaja (www.scand--lines.se).

Litauen: Karlshamn–Klaipeda (www.lisco.se).

Norge: Strömstad–Sandefjord (www.colorline.se) och Göteborg–Kristiansand (www.dfdssea-ways.se).

Polen: Karlskrona–Gdynia (www.stenaline.se) och Nynäshamn–Gdansk (www.polferries.pl).

Tyskland: Göteborg–Kiel (www.stena-line.se).

Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu