Elcykeln ökar i snabbt tempo - Sydsvenskan
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Elcykeln ökar i snabbt tempo

De moderna batterierna ryms under...
En mätare på styret visar hur mycket...
1 2

Elcykeln ökar i snabbt tempo

Bil & Trafik. Elcykeln är i första hand inte ett alternativ till en vanlig cykel, utan framför allt till bilen. Det menar Martin Walleräng, vd för elcykel­företaget Ecoride.

– Många som har en bra bit till jobbet drar sig säkert för cykla, även om de skulle vilja, med tanke på den möda det kan innebära. Det kanske inte heller är så kul att vara svettig när man kommer fram, säger han.

Ecoride har varit igång i fyra år. De första åren sålde företaget bara några enstaka cyklar. Men sedan två år pekar försäljningskurvan brant uppåt. I år räknar bolaget med att sälja en bra bit över tusen cyklar.

För inte så länge sedan var det svårt för den som var intresserad av elcyklar att ens hitta någon tillverkare. Ecoride har idag en organisation med tjugo återförsäljare spridda över landet. Och de har fått konkurrens från etablerade varumärken som Monark och Crescent. Totalt finns det idag mer än tio märken på den svenska marknaden och betydligt fler modeller.

De första elcyklarna, som lanserades för snart tio år sedan var utrustade med tunga, otympliga blybatterier. I praktiken begränsades marknaden till nyfikna cykelfantaster med starkt teknikintresse. I dag är det litiumbatterier som gäller och ofta en aluminiumram.

– Huvudskälet till att proppen gått ur är att batterierna blivit så mycket lättare. En elcykel är i dag inte nämnvärt mycket tyngre än en vanlig cykel, säger Martin Walleräng.

För den som vill ha en elcykel, men inte vill vara utan sin favorithoj finns lösningen att bygga på en utrustning med motor och batteri på den vanliga cykeln. Priset ligger på 6 000-7 000 kronor om arbetet görs själv. Martin Walleräng hävdar att vem som helst, med lite tålamod och fingerfärdighet klarar installationen.

Men det räcker med att titta genom monteringsanvisningarna för att inse att det krävs ett rätt stort tekniskt självförtroende för att gå iland med uppgiften. Om inte annat av det skälet att såväl motor som batteri måste vara tryggt förankrade i cykelns ram för att utrustningen ska gå att lita på.

Den som känner sig osäker kan sannolikt betala för att låta cykelhandlaren göra jobbet.

Måste startas med tramporna

# En elcykel jämställs i svensk lag med en vanlig cykel. Men då med förutsättningen att motorn inte får hjälpa cyklisten till en högre fart än 25 kilometer i timmen och att motorn måste startas genom att pedalerna trampas. På många modeller av elcyklar går det att enkelt koppla om så att cykeln drivs enbart med handgas, men fordonet räknas då som moped vilket innebär särskilda krav på hjälm, belysning, bromsar och försäkring.

# Om elcykeln ska ha fotbroms och navväxel måste motorn sitta i framhjulet. Den som inte ställer sådana krav kan lika gärna ha en cykel med motorn i bakhjulet. Med motorn bak lär konstruktionen bli något stabilare eftersom ramen är som starkast där. Å andra sidan kan det vara bättre att ha motorn i framhjulet om batteriet sitter bak så att tyngden fördelas jämnt.

# I stort sett samtliga modeller på den svenska marknaden är monterade i Kina.

Elcyklar mot strömmen

# Cykelmarknaden i Europa har haft det tungt de senaste åren. Försäljningen har minskat i många länder. Med elcyklar som ett lysande undantag.

# I Holland har det under de senaste åren sålts flera hundra tusen elcyklar. Runt var sjätte såld cykel i Holland är idag en elcykel och enligt branschens egen prognos kommer elcyklar att inom några år stå för närmare hälften av omsättningen på landets cykelmarknad.

# I Tyskland är intresset också snabbt växande även om elcyklar inte är lika vanliga där. Närmare fem procent av alla sålda cyklar år 2009 i Tyskland var elcyklar. Men vetskapen om att försäljningen låg runt en procent fyra år tidigare visar en tydlig trend.

# I Belgien talas det om en potential för elcyklar på 15–20 procent av den totala marknaden och i Frankrike ökar försäljningen också snabbt, även om det där rör sig om ganska små mängder i absoluta tal än så länge.

Källa: Branschsajten Bike Europe

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Ekonomi
  • Bil & Trafik
Fakta

Cykelfrämjandet tycker det är positivt att elcykelns popularitet ökar.
– Vi hör både från våra medlemmar och från cykelhandlare att det säljs allt fler, men några direkta siffror finns inte att peka på. Ur vår horisont är det bra med elcyklar eftersom det i grunden inte är en moped utan en cykel där du kan få lite hjälp om det känns motigt. Huvudsaken är ju att du mestadels cyklar, säger Christian Juul, ordförande i Cykelfrämjandet.

Han har egentligen bara ett frågetecken kring elcyklar.
– Stöldrisken kan bli ett bekymmer. Cykelstölder är redan ett stort problem och de här cyklarna är ännu värdefullare än vad vanliga cyklar är.

blog comments powered by Disqus
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu