Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Kylan sätter batterier på prov

Kylan sätter batterier på prov

Bil & Trafik. När kylan slår till kan bilen krångla. Ett nytt batteri kan vara lösningen. Men Testfaktas test av tio olika bilbatterier visar att billiga fabrikat har svårt att klara bistert vinterväder.

För att starta en Volvo V70 krävs 2 400 watt från bilens batteri.

Men fungerar alla fabrikat av bilbatterier lika bra, oavsett klimat?

Testfakta lät SP Sveriges tekniska forskningsinstitut testa tio bilbatterier på den nordiska marknaden för att se hur de presterar i varmt och kallt klimat.

– Batterier fungerar sämre i kyla. Mest beroende på sämre ledningsförmåga i elektrolyten, men även på ökat motstånd i de elektrokemiska reaktionerna, säger Peter Leisner på SP.

Batterierna laddades upp till 100 procent med ett spänningsaggregat, och med hjälp av en startmotorsimulator testades sedan batteriernas kapacitet. Startmotorn kördes först i tio sekunder och sedan i en minut, vid 20 grader. Därefter laddades batterierna upp igen, innan de utsattes för samma urladdning, plus ett moment på 120 se-kunder. Denna gång i 20 minusgrader.

Vid 20 grader presterade batterierna likvärdigt. Men vid 20 minusgrader var situationen en annan.

Efter att startmotorn körts i 120 sekunder klarade till exempel Biltemas och Nordströms Ca/Ca 56530 endast av att leverera 2 016 respektive 1 989 watt, alltså klart under gränsen för vad som krävs för att bilen ska starta. Detta med ett helt nytt batteri som laddats upp till full effekt. Med ett använt batteri förändras prestandan i vissa avseenden.

– Om man enbart kör kortare sträckor är inte batteriet på långa vägar fulladdat. Det innebär att Biltemas och Nordströms batterier kanske skulle få problem med att starta bilen efter upprepade startförsök, säger Joakim Lindeblom, testledare på SP.

Även batteriernas uthållighet testades. Startmotorn kördes på full effekt för att på så sätt fastställa hur länge batterierna klarar av att leverera en effekt på minst 2 400 watt. Även här klarade sig Biltemas modell sämst. Redan efter 01.34 var watteffekten under 2 400.

– Om man har en diesel- eller bensindriven värmare i bilen som gått en halvtimme, och sedan försöker starta bilen är det bättre att ha ett batteri med bra uthållighet, säger Joakim Lindeblom,

Batterierna som klarade sig bäst var Tudor T-852, Global 508035 och OKQ8:s.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Bil & Trafik
blog comments powered by Disqus
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu