Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Nu ska det nya vara lite gammalt

Nu ska det nya vara lite gammalt
Slitet vintage från 1900-talet är nästa möbeltrend, tror inredningsbloggaren Susann Larsson.BILD: Foto: Martin Lindeborg

Nu ska det nya vara lite gammalt

Hemma. Höstens möbelkataloger har dunsat ner i brevlådan. Vi bad inredaren och inredningsbloggaren Susann Larsson att spana efter trender, likheter och olikheter i katalogerna från Ikea, Ilva, Mio, Svenska hem och Europamöbler.

MALMÖ. Trendigt eller tidlöst, slätstruket eller spännande? I möbelkatalogerna hittar vi många olika inriktningar för många olika smaker.

Svenska moderådets trendanalyser väger tungt, inte bara inom mode utan också inom inredning. Så här sammanfattar Susann Larsson trenderna från i våras och i höst:

– Om man ser på branschens mässor, Formex och Furniture Fair, i början av året så var det en grafisk trend som presenterades. Svart och vitt med mycket skarpa färger till. Man pratade om gatukultur, graffiti och 80-tals nostalgi. Prydnadssaker som figuriner i vitt och guld var inne igen. Formex tema var i januari Wonderland, en sagovärld i svart och vitt med bl a lysande kaniner och prinsessan på ärtenmadrasser. Under våren och sommaren har man kunnat se att trenden med vitt och svart fått fäste i butikerna och även höstens kataloger bygger till stor del på detta.

– Under Formex i augusti presenterades en helt annan inriktning som jag tror att vi kommer att se mer av till våren. Här var det mycket dämpade färger som beige, brunt, mossgrönt men även mycket vitt. Man tror stort på att vintage är det som kommer att bli nästa trend. Men inte nödvändigtvis begagnade rariteter, även om det också är helt rätt, utan snarare nyproducerade produkter som har en association till en värld från 20-talet, 40-talet men framförallt 50-talet. Både retro och snirklig sekelskiftesstil funkar. Trä, skinn (helst slitet), flätat och rotting är material som förespråkas. Temat för den här mässan var Vintage Travel där man byggt upp en tågstation från förr med väntrum, finsalong och ett gammaldags spa. En fläkt av det gamla livet från förr då man reste sakta, lugnt och ekologiskt.

Hur ser det då ut i möbelkatalogerna och butikerna? Trendigt eller tidlöst - eller kanske bådadera?

– Mindre, enskilda möbel- och inredningsbutiker med korta beslutsvägar är snabbare på att fånga upp trender än de stora kedjorna. Sådant som visas på till exempel Formexmässan kommer snabbt ut i de mindre butikerna. De stora kedjorna tar lite längre tid på sig beroende på att de har sina egna produkter, men visst har deras inköpare och designer ögon och känsla för troliga trender, säger Susann Larsson.

Troliga - för även om Moderådets trendanalyser har stor betydelse är det ändå bara prognoser och sammanställningar av intryck från bland annat internationella modeveckor, kulturliv och allmän trendspaning.

Och ibland kan innehållet i en säsongs trendförutsägelse variera så mycket att man får känslan av att nästan allting är trendigt.

– Absolut, det är ganska mycket som berörs och kommer igen. I det här fallet så är dessa två trendanalyser inom ett och samma år totalt olika. Det är svårt att säga om den senare verkligen kommer att slå in eller det kanske bara blir på detaljnivå. Den svartvita trenden känns ganska accepterad.

– Den senare som presenterades i augusti är dessutom en tillbakablick med sina slitna skinnfåtöljer, jordglobar, gamla resväskor i skinn etc. Det finns möbelföretag som har haft den här stilen alltid. De kommer nog inte att plötsligt bli trendiga hur man än ser på det. En trend måste kännas lite ny också för att den ska slå in. Troligtvis blir det bara på detaljnivå och inte så övergripande som man kanske först trott. Jag tror att vi på sikt kommer att få sen en blandning av de här två olika inriktningarna.

– Ikea har sin egen stil, även om de är väldigt trendkänsliga. De har resurser att profilera sig och i viss mån kanske de också skapar trenderna. De täcker flera fält - de har både design som sticker ut genom att ta in unga och oetablerade designers och ett enklare sortiment med produkter som folk efterfrågar. I stort sett har de billiga och bra lösningar som dessutom är trendiga.

– Ikea kör med mycket svart och vitt och glada färger. Det har varit något av deras signum under ganska lång tid, men de har även fått med den senare trenden. Tittar man på Ikeakatalogens första miljö på sidan sex och sju visar de en enkel inredning men i en lyxig miljö. Här finns en äkta matta, rotting, en jordglob och gamla böcker - det är både vintage och en dragning åt orienten och åt resor, som faktiskt var på pricken vad man pratade om på Formex i augusti.

– Ilva har i sin senaste folder tagit till sig street-trenden med fokus på det svarta och vita blandat med skarpa graffitifärger. Även de har en bild med som pekar åt det "nya" hållet, med en Chesterfieldsoffa, en koffert som soffbord och soffkudde i kelimmönster. Samtidigt känns inte det här speciellt nytt, inte på det sätt som det presenteras här.

– Mio visar många hela miljöer i en snygg katalog, men är överlag ganska slätstruken. Man kan inte säga att det är extremt trendigt, inte heller att det inte är trendigt. De har bra och snygga möbler som fungerar och hänger hyfsat med i trenderna. Mio framstår som ett bra alternativ till Ikea.

– Svenska Hems katalog gör dem inte rättvisa. Den är alldeles för tråkig jämfört med de sortiment de har i butikerna. De har en hel del av den senaste designen framförallt när det gäller detaljer.

– Europamöbler har också bra design på detaljnivå, men satsar i övrigt mer på klassiska och tidlösa möbler, säger Susann Larsson.

– Ikea och Ilva är båda väldigt särpräglade, både vad gäller katalogerna och butikerna. Men det betyder absolut inte att man ska avfärda de andra kedjorna som konventionella eller tråkiga, det beror helt enkelt på vilken smak man har, fastslår Susann Larsson.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Hemma
  • Vellinge
  • Omkretsen
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu