Malmöborna saknar fyrverkerierna

Publicerad 23 augusti 2009 17.49 Uppdaterad 26 augusti 2009 23.30

Chattarkiv.
Avslutningen sågas, modesatsningen hyllas. Och åsikterna om flytten till Folkets park går isär. Läs den välbesökta chatten med Malmöfestivalens projektledare Karin Karlsson.

Dan: Det är roligt med ny och spännande mat men är det inte lite väl många Langosstånd? Fler alternativ är ju mer intressant.
Karin Karlsson: Vi satsade på en viss förnyelse av matkonceptet i år, där var Rekozonen det vi är mest nöjda med. Rekozonen byggde på hållbarhet, närproducerat och Fairtrade. Linssoppan i det området fick högsta betyg av Sydsvenskan. Vi ska försöka uppdatera vårt matkoncept ytterligare nästa år.

Johan Magnusson: Varför inte göra en kort musikfestival i Folkets park/Stortorget 4-5 dagar? Kan det vara något? Skippa resten
Karin Karlsson: Det får du fråga politikerna om. Det är de som bestämmer vilken inriktning festivalen ska ha. Personligen tycker jag det vore trist. Musikfestivaler finns det överallt men det finns bara en Malmöfestival. Och den är unik med sitt fina innehåll som har både bredd och djup.

D: Malmöfestivalen har alltid förknippats med en excentrisk avslutning med fyrverkerier. I år blev man besviken. Är det inte möjligt att behålla fyrverkerierna samtidigt som man arbetar för miljön på andra sätt?
Karin Karlsson: Vi får utvärdera hur årets avslutning blev. Jag har svårt att tänka mig att vi tar tillbaka fyrverkerierna igen.

Biggles: Hur anser ni i festivalledningen att årets utspridda festival har fungerat? Många med mig tycker att det inte längre är en sammanhållen festival utan snarare frågan om matfestival, hantverksgata, musikfestival, dvs flera geografiskt och praktiskt sett skilda arrangemang.
Karin Karlsson: Det är svårt det där. Många tyckte att tidigare festivaler i Slottsparken var mycket mer utspridda och uppdelade. Nu har responsen varit att området sitter ihop bättre och att blandningen mellan de olika uttrycken och de överraskande mötena blivit fler. Vi får se vad utvärderingen säger.

Mia: Varför hade ni inte marknadsstånd hela vägen fram till folketspark? Nu kändes en bit helt tom utan aktiviteter helt.
Karin Karlsson: Det finns flera faktorer: Vi vill inte störa de boende, det skulle bli för trångt på delar av Spångatan och Torpgatan och ett så stort antal seriösa knallar finns inte.

Christian: Vi bor alldeles intill folkets park och är således vana vid störande oljud på helger, men under festivalen var det oljud från tidig förmiddag till sena nätter. För oss som jobbar var detta en helvetes vecka med lite sömn. Dessutom var det i praktiken omöjligt att parkera bilen under hela veckan. Varför lägga koncerter så nära bostadshus när det låg så perfekt i slottsparken?
Karin Karlsson: Det var tråkigt att höra. Genrellt har vi fått väldigt få klagomål gällande buller och störningar invid Folkets Park. Vi har följt de förordningar som Miljöförvaltningen satt upp och de rekommendationer som Socialstyrelsen satt för ljud. Folkets Park är Malmö stads främsta arrangemangsplats och jag gissar om inte Malmöfestivalen är där så kommer andra arrangemang att utspela sig där i framtiden.

Ricci: Hej, Först vill jag tacka för flytten till folkets park. Finns det en möjlighet att vi kan få tillbaka drakbåtarna i festivalen? Då den var mycket omtyckt bland företag runt om i Malmö.
Karin Karlsson: Kul! Drakbåtstävlingen lades ner eftersom det inte fanns tillräckligt många företag som ville tävla.

Carro Barro: Vad var det bästa med Malmöfestivalen? Vad tar du med dig till nästa år? Finns det ngn möjlighet att flytta den till the Bay area?
Karin Karlsson: Jag är mycket nöjd med helheten, att det nya området fungerade. Särskilt kul att många uppskattade korgarna på Spångatan och att det var många som gillade komikerna Shazia Mirza och Azhar Usman. Stortorget med sina fina skärmar, ljus och filmer plus jättebra innehåll. Till nästa år ska vi vidareutveckla det här årets koncept. Jag tror inte vi flyttar till havet nästa år.

Cissi: Tack för en fantastik festival! Kommer ni att utöka ert nya, uppskattade koncept med konst, design och mode kommande år?
Karin Karlsson: Tackar! Ja det kommer vi på något sätt. Hoppas vi får in många bra idéer från omvärlden som vi kan jobba vidare på att förverkliga.

Micke M: Hej, kanon att flytta delar av festivalen till Folkets Park , närmare de flesta festivalbesökare. Tänk dock på vem ni bokar till Amiralen, inomhusscen = begränsat antal i publiken. Var på Dead by April och det var minst 500 pers som inte kom in
Karin Karlsson: Jag håller med, vi skulle ha förlagt den konserten i en annan lokal. Det tar vi med oss till nästa år.

Eva: Varför lägger ni 60 tals tältet och bluestältet i vars en ända i stan? Det är ju samma publik som söker sig till båda ställena.
Karin Karlsson: Delvis handlar det om ljudnivåer. Det är svårt att hitta platser i centrum där man kan dundra på med musik utan att störa för mycket. Men på de platserna där de ligger är det ok.

Johan: Tycker ni ska försöka lägga pengarna på mer kända artister men ni har väll ett tak va festivalen ska kosta. mycket synd att inte vanliga fyrverkeriet i år! Kräftskivan är Outstanding :) den får ni aldrig ta bort sånt sjukt gött hålligång Ha det bra ses där nästa sommar !
Karin Karlsson: Jag tycker vi hade gott om kända artister i år: Lena & Orup, Thorleifs, Darin, EMD, Timbuktu, Arash osv osv. Kräftskivan är kanon, superhärlig stämning!

mardin: kommer det ochså bli nästa år fest?
Karin Karlsson: Det bestämmer politikerna.

Peter: Kommer ni med en dåres envishet försöka tvinga oss flanörer till bakgatorna nästa år också? Själv föredrar jag i varje fall att strosa runt bland marknadsstånden när de ligger på huvudgatorna.
Karin Karlsson: Det tror jag att vi kommer. Vi har fått många postiva kommentarer gällande marknadsgatan att den var mysig och där var mycket folk nästan hela tiden.

Li Jönsson: Vad var höjdpunkten för dig under årets festival? Hann du se nåt?
Karin Karlsson: Höjdpunkten för mig var att strosa runt och känna in helheten. De "små" kärleksbudskapen, konstverken, scenerna, Rekozonen - ja allt gjorde mig glad. Det var underbar stämning på Stortorget när bob hund och Timbuktu spelade. Spännande var det att se Islamic fashion show och ståuppkomikerna på Moriskan.

Irene: Varför så mycket aktiviteter för ungdomar, dom har ju tagit över hela festivalen. Vad finns för oss äldre 50+? Knappt något. Vilka artiser fanns för oss äldre lena o orup och sedan, ingenting. När kl är 9 på kvällen så har festivalen övertagits av stökiga ungdomar. Ingen mer festival för mig, tack.
Karin Karlsson: Tråkigt att höra. Det var iaf inte stökigt blan ungdomarna i år. Det var enligt polisen den lugnaste festivalen någonsin.

Malmöfestivalen: Malmöfestivalen borde börja en vecka tidigare och pågå i 14 Dagar innan skolgången börjar.. . Låt Mölleplatsen få sin Malmöfestival tillbaka igen. Den på Folkets park va det sämsta ni har gjort. Malmöfestivalen borde vara lite större och ha endel i Västra Hamnen EX att ha en skate Festival där...
Karin Karlsson: Då behöver vi nog en väldigt mycket större budget. Jag tror vi får svårt att genomföra en sån festival och då leverera ett så högklassigt innehåll som vi har nu.

rolle: För lite dansband, framför allt i centrum! Varför?
Karin Karlsson: Vi förlade alla dansband till Amiralen då det är den plats där det går att dansa bäst.

Bea: Varför bokade ni nästan inga hårdrocksband i år? Väldigt många är missnöjda med årets program och saknaden av rock och metal.
Karin Karlsson: Hårdrock är mycket populärt och dyrt. Vi har lagt otaliga bud på hårdrocksakter men priset har blivit för högt för oss som är en gratisfestival. Vi har inte samma ekonomiska möjligheter som betalfestivaler som Sweden Rock. Men vi ska försöka bättra oss till nästa år.

kakan: Varför fanns inte sänk en brandman med i årets festival?! Saknar alla söta och charmiga brandmän!
Karin Karlsson: Då vi gjorde om vårt område och Kaptensbron blev en mer central plats med ökad belastning av människor, gjordes bedömningen att det inte var möjligt att ha kvar sänk en brandman där. De erbjöds att stå på Davidhalls bron men där tyckte de inte att det funkade.

Conny: Varför finns det inte mer kvalitetsmat på festivalen? Jag vill kunna äta nyttig mat, fast jag är på festival. Bra med rekozonen, men lite väl flummig för mig. Hur tänker ni igöra med mat & miljöbiten inför nästa år?
Karin Karlsson: Vår ambition är att utveckla rekozonen. Vi vill hitta nya matkoncept som är hållbara på alla sätt!

Viktor: Kommer ni ordna någon sorts träffpunkt för teckenspråkiga nästa år? Jag minns att det fanns ett teckenspråkstält tidigare.
Karin Karlsson: Det vet jag inte, vi får kolla på det.

Calle: Hej. Tack för en mycket bra festival. Timbuktu och bob hund förgyllde verkligen min helg. Hoppas får se dem nästa år igen. Något som jag blev besviken på var hemsida som hade ett bedrövligt upplägg. Hoppas på ett enklare system till nästa år. Det var inte kul att sitta och bläddra igenom hela veckans program från kl 11 till midnatt med hökögon för att inte missa vilka artister som spelade var och när. Annars är jag hel nöjd. Kul att det blev så mycket folk på stan. mvh Calle
Karin Karlsson: Tack själv! Vi ska göra en bättre hemsida nästa år, jag lovar!

Marcel: Jag tycker att maten var oskäligt dyrt. Att betala 60 :- för en liten hamburgare eller liknande var väll mycket. Kan ni inte styra den på något sätt?
Karin Karlsson: Det är svårt för oss att lägga oss i det. Det är försäljarna som köper in och bedömer vílket pris deras mat ska ha.

mAJKEN: Hur många danskar har besökt festivalen? Jag hörde mycket danska i luften. Kul om de kommer till festivalen. Gör festivalen internationell. tACK FÖR EN FANTASTISK FESTIVAL
Karin Karlsson: Tack!! Vi vet inte hur många danskar som var på festivalen. Däremot så görs det en turismekonomisk undersökning som bl.a. kommer att berätta hur mycket pengar festivalen drar in till staden.

Amanda Alemo: Rekozonen var ett trevligt ingrepp. MEN att ni spredd ut festivalen gjorde att vi helt plötsligt började köra bil, vilket vi aldrig har gjort, vilket passar dåligt ihop med festivalens miljöambitioner, tidigare har vi kunnat ta bussen dit o flanerat, men det orkar inte vårt yngsta barn. Festivalen bör vara på ett mer samlat område
Karin Karlsson: Det var ju synd! Det gick ju bussar mellan city och Folkets Park hela tiden. Ta bussen nästa år.

Alexander: Varför inget fyrverkeri? "Ljusinfernot" var ett stort skämt. Ingen av oss som stod och väntade på det trodde på allvar att det var det lilla konfettiregnet utan var tvungna att fråga info-disken innan vi gick därifrån.
Karin Karlsson: Tanken var inte att konfettiregnet skulle vara avslutning utan hela konserten. Vi får vara tydligare på den punkten nästa år.

Maggie: När man går på festivalen är det så många olika matstånd som man vill äta på... mindre och billigare portioner skulle jag önska så man kan testa flera olika! Kan det vara något till nästa år kanske?
Karin Karlsson: Tack för tipset, vi får se hur matkonceptet ser ut nästa år.

Marie: Hur tänkte du/ni när ni drog ner danskvällarna till 3 jämfört m 8. Jag o alla mina dansvänner blev väldigt besvikna. Hoppas att det är någon annan musik nästa år som råkar ut för detta, o att vi får tillbaka några danskvällar då. Sen saknade vi även utomhusbanan som hade behövts idenna värmen. Tycker även att det var skandal att man inte kunde gå på toaletten utan att ställa sig i kö igen för att komma in(det blev ändrat sen) FULLSATT !!! hade det aldrig blivit utomhus i parken !!! mvh MARIE
Karin Karlsson: Vi ska jobba på att göra arrangemangen i Amiralen lite smidigare till nästa år.

Moses: Vad sägs som att strunta i kända artister och hämta bra artister?
Karin Karlsson: Vi ska ha artister för alla smaker. Det du tycker är dåligt tycker andra är bra, och tvärom.

Kalle: Jag reagerar på svaret på Mia’s fråga om knallarna. Finns det verkligen bara 40 seriösa knallar i sverige? Menar du verkligen att alla hundratals knallar på hörbymarknad, sjöbomarknad och kiviksmarknad är oseriösa?
Karin Karlsson: Nej det menar jag så klart inte. Men av de som ansöker om att vara med hos oss så har vår marknadsansvarige bedömt att den ytan som vi har är den mest lämpliga till omfång.

J. Fogel: Jag skickade en fråga redan igår som inte blivit besvarad.. Hur stor blir förlusten i år? Ni har ju fått ett krav om att inte gå minus...
Karin Karlsson: Vi får se vad notan för årets festival blir när alla fakturor är betalda. Men enligt våra prognoser ser det bra ut.

moderator: Chatten är snart slut, men vi hinner med ett fåtal frågor till.

ryskroulette: Först och främst så var Stortorget väldigt vackert detta år. Sen är det lite tråkigt när många av innomhuskonserterna osv var fullsatta både på moriskan och kulturkafeet. Flytta tillbaka till mölleplatsen där allt folk får plats!
Karin Karlsson: Håller med dig, Stortorget var jättefint i år! Vi måste bli bättre på att boka banden på rätt plats.

Anna: Hej Karin! Förstår att ni är helt slut efter den här veckan. Jag vill först av allt säga att jag tyckte årets festival var mycket bra. Sen undrar jag hur det känns för er som sliter med arbetet att politikerna i Malmö uttalar sig om att det är "för lite kultur", trots det jättebreda kulturutbytet?! Kanske vore det på sin plats med specialundervisning åt politikerna, eller en guidning? Det känns ju knappt som att de läst programmet?
Karin Karlsson: Tack, jag håller med dig i att vi har extremt mycket udda, breda och intressanta upplevelser på festivalen.

moderator: Intresset för chatten har varit mycket stort. Tack för alla frågor.

Större eller mindre text



2 läsare har reagerat på denna artikel

0% är glada

0% är likgiltiga

0% är nyfikna

100% är arga


Hur reagerar du på "Malmöborna saknar fyrverkerierna"?

  • Hmm
  • Vad är det som drar folk till festivalen, jo musik och mat. Så varför lägger man pengar på konst och kultur under denna veckan? Nä bättring till nästa år! Mindre portioner mat till humana priser och lite högre standard på artisterna och rätt placering (var dom uppträder)
  • Peter
  • måndag 24 augusti 2009 kl 16:14

  • Världsmästarna Sverige!
  • Vadå tveksamt att fyrverkerierna kommer tillbaka.Är ni medvetna om att Världspolisen Sverige enbart svarar för 0,2% av koloxidutsläppen i Världen. Tack förresten till Sds som inte VÅGADE visa min negativa kommentar ang festivalen.
  • Anders 52
  • måndag 24 augusti 2009 kl 16:21

  • Tack
  • Jag är så glad att skiten är över....
  • Joppe
  • måndag 24 augusti 2009 kl 16:24

  • Trist utan fyrverkeri.
  • Är skåning i exil. Brukar ta mig till Malmö under festivalens sista dagar men struntade i det i år eftersom man valt att ta bort det mäktiga avslutningsfyrverkeriet. Det och det faktum att man slutat med konserterna på Mölleplatsen gjorde att festivalen inte längre var intressant att åka till för min del.
  • Skåning i exil.
  • måndag 24 augusti 2009 kl 16:32

  • Peter
  • Att Malmöfestivalen blir mindre fest och mer kultur beror såklart på att det ska vara mer politiskt korrekt. Som Malmöbo hoppas jag festivalen gjorde brakförlust så vi slipper skiten framöver.
  • alice
  • måndag 24 augusti 2009 kl 17:12

  • Fyrverkeri - nej tack!
  • TACK för att momentet fyrverkeri uteslöts. Alltför stora summor i kommunen bränns tyvärr redan på skadegörelse, vandalism. Vi behöver inte leka bort pengar!
  • Kurre
  • måndag 24 augusti 2009 kl 17:32

  • tummen ner
  • det är uppenbart att festivalen skall försvinna. detta året var ett bottenapp!
  • eric
  • måndag 24 augusti 2009 kl 17:34

  • Lägg ner skiten!
  • lägg ner skiten,jag som skattebetalare vill att skattepengarna går till dom som har det sämst tex. att det finns hemlösa i välfärds malmö o sverige då rimmar detta slöseri med skattemedel o svaret från styrandepolitiker att det kommer in skattepengar men det går ju minus hela tiden så lägg ner skiten annars slutar jag att betala skatt,
  • Jörgen S
  • måndag 24 augusti 2009 kl 17:37

  • Ljusinferno
  • Ljusinfernot märktes ju inte ens, jag stod där under hela konserten och väntade och väntade. Lite konfetti kom det, sen var det slut. Sen blev det Mediamarkt-reklam på skärmarna. Herregud vilken ovärdig avslutning, särskilt som det var 25-årsjubileum. Fyrverkeriet är mäktigt och kan ses av nästan hela stan! Jag har dock hört att det var någon som såg lite grönt ljus under "ljusinfernot". Det låter ju fräckt.
  • Olov
  • måndag 24 augusti 2009 kl 17:52

  • Kan det bli sämre....
  • Tyvärr , festivalen har överlevt sig själv. Kul att det händer något i stan ,men den här festivalen är helt urvattnad. det krävs ett rejält nytänkande.
  • Lena
  • måndag 24 augusti 2009 kl 18:01
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu