Sydsvenskans logotyp
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Bantningsbranschen lever fett på andras fett

Ekonomi
Toppdelad

Människor som vill gå ner i vikt anlitar allt oftare professionell hjälp. Med en mix av dyrbara måltidsersättningar, motion och utförliga program för mental träning lockar unga företag med stor framgång bantare från alla läger.

Vi har tittat närmare på en bransch som blir allt fetare av folks längtan att bli av med sina överflödskilon.

Gruppövningar är en av grundpelarna...
Linda Svejme från Lomma-Bjärred i ett...

Bantningsbranschen i Sverige växer så att det knakar. Runt om i landet har det under de senaste öppnats hundratals centra, träffpunkter och mottagningar med fokus på viktminskning. Till detta kommer en hel flora av nätbaserade bantningstjänster.

Bäst går de företag vars affärsidé bygger på att maten delvis eller helt byts ut mot kostersättning i inledningen av ett bantningsprogram.

Annons:

De unga företagen Xtravaganza och Itrim har under 2010 utnämnts till Gaseller för sin extremt snabba tillväxt. Förlorare i kampen om kunderna har Viktväktarna varit. Deras omsättning har långt mer än halverats jämfört med hur det såg ut i början av 2000-talet.

Här är de största företagen inom den svenska viktminskningsbranschen: Viktväktarna, Cambridgekuren, Itrim, Xtravaganza och Prenet.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Mat & Dryck
  • Ekonomi
  • Niklas Holm
Relaterat

"Bantningsmetoden måste stämma med personligheten"

"Vi borde använda proteinpulver oftare"

Annons:
Annons:
Toppnyheterna just nu

Tipsa via e-post