Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Entreprenör med känsla för vin

Entreprenör med känsla för vin

Ekonomi. Mikael Sjöblom är en sann entreprenör. Han riktigt bubblar av entusiasm, sällskaplighet – och affärsidéer.
– Jag önskar jag hade en avstängningsknapp här, säger Mikael Sjöblom och tar sig i nacken.
I pannan skulle det kunna stå Entreprenör med stora bokstäver, men det behövs inte. Det märks ändå.

Vad är entreprenörsanda?

– En entreprenör är en som inte sitter och väntar. Han tror inte att saker kommer av sig själva. Men han offrar tid, kraft och trevliga saker för att nå sina mål – vilket bara händer ibland.

För tillfället driver han fyra aktiva företag. Minst ett sysslar med ergonomiska produkter och ett annat tillverkar vin av USA:s bästa druvor.

– Världens bästa, hävdar Mikael Sjöblom själv.

Han bor nästan intill dem i Napa-dalen, Kaliforniens vincentrum, tre kvarts bilresa norr om San Francisco.

Just nu får han och familjen lite luftombyte vid Laholmsbukten och entreprenören vill passa på att lansera en nyutvecklad produkt i Sverige. Hemma i USA köper han upp druvor som han sedan gör mousserade vin av enligt klassiskt champagnerecept.

Men druvorna, Cabernet Sauvignon, är en mörk sort som över hela jorden brukar ge fylliga rödviner. Till champagne används de normalt inte. Ingen verkar ha tänkt tanken.

– Råsaften är ju så god. Jag gör det ändå, sa Mikael Sjöblom.

Nu var champagneproduktionen ändå inte någon chansning av en yr romantiker. Intresset för viner hade han haft i något årtionde och hade grundligt satt sig in i varje del av vinproduktionen. Eller snarare mycket grundligt.

Folk i Belgien, Frankrike och USA har snällt svarat på frågor och när de ändå tröttnade stack de åt honom en lärobok att fördjupa sig i.

Resultatet var en man som hade en glasklar idé redan innan den första druvan pressats 1999.

– Jag visste vilken kundkategori jag ville nå, vilket pris jag ville ta ut. Sedan gav det sig självt vilken kvalitet jag måste uppnå.

Av Sveriges USA-ambassadör Jan Eliasson –numera utrikesminister – hörde Mikael Sjöblom att det finns elva miljoner personer i USA som uppfattar sig som svenskar eller svenskättlingar. En perfekt målgrupp för en svensk champagne, gjord i USA.

– Tänk om bara några procent av dem skulle köpa sin nyårsflaska av mig. Alltså går vinetiketten i svenska flaggans färger, ändå blev det i första hand amerikaner som köpte vinet. Och det gick oroande fort.

– Att ta sig in på de fina krogarnas vinlista är inte enkelt. Om du sedan inte kan leverera så försvinner vinet från listorna igen.

Senast såldes hela produktionen på ett par månader.

Hur började din bana?

– Jag är född och uppväxt på Söder i Stockholm. Pappa var byggentreprenör. Mamma var lärare till yrket, och det var hon som stoppade mig när jag som femårig sålde teckningar till grannarna.

Mikael Sjöblom ville inte ta över faderns byggföretag, han kände sig inlåst vid tanken. Så efter ekonomisk linje på gymnasiet ägnade han sig åt värdepappershandel, främst i Bryssel. Men att bara tjäna pengar räckte inte – han ville skapa något konkret. Intresset för vin och IT-frågor vaknade. Snart insåg Mikael Sjöblom att datorsäkerhet var ett eftersatt område.

– Du vet, datorer på 80-talet var som bilar på 50-talet. Bara muskler och ingen säkerhet.

IT blev också nästa verksamhetsfält. Ett stort kontaktnät växte fram i Sverige, Silicon Valley i USA och Taiwan och resultatet blev bland annat ett digitalt system för fingeravtryckskontroll.

För Mikael Sjöblom räckte säkerhetsjobbet inte för att fylla dygnets vakna timmar – nitton i hans fall – så han experimenterade med att göra vin.

Hur då, i badrummet?

– Nej. Amerikanerna ger mig ett fantastiskt stöd och uppmuntran, i stället för att försöka stjäla idén eller håna mig. Det var inte svårt att få låna utrustning av andra vinmakare i Napa-dalen, berättar Mikael Sjöblom medan händerna vevar extra ivrigt.

Det blev många provsatser på 400 liter, innan smaken blev den rätta. Resultatet, en champagne med lätt rosa ton, blev mycket lyckat enligt experterna.

Numera pressar företaget Sjoeblom Winery köpta druvor i egen anläggning, där också hela förvandlingen från frukt till ädelbubbel äger rum. Och vad hittar en entreprenör på när hans vin är klart och sålt? Tar itu med olösta problem inom datorvärlden, förstås. Den vetenskapligt ergonomiska datormusen, till exempel.

– I USA finns mycket att göra på arbetsmiljöområdet. Ergonomi kommer att bli en miljardbusiness utanför Skandinavien, spår Mikael Sjöblom och fortsätter:

– I Sverige använder man humana argument för en vänligare teknik. Men när jag säljer min ergonomiskt designade datormus Trackbar i USA måste jag sikta mot amerikanens ömma punkt, plånboken. Musen har utvecklats av professorer i Sverige och på Stanforduniversitetet.

Information om hur musarm kan sänka karriär och inkomst ska locka unga högutbildade till eftertanke. Arbetsgivare får en påminnelse om vad sjukfrånvaro egentligen kan kosta dem. Båda kategorierna förväntas se den ekonomiska nyttan i den nya ergonomiska musen. I Sverige är den redan insåld och lanseras i augusti. Som vanligt har Mikael Sjöblom tänkt ut en detaljerad plan.

Han har, förstås, har fler projekt på gång. Bland dem en champagne- och kaviarbar i Napa valley. Och så ett som han alldeles sprickfärdig försöker antyda utan att avslöja. Tanken går till en champagnebutelj med nästan lös kork.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Ekonomi
Mikael Sjöblom

  • Född: 1965 i Stockholm.
  • Familj: hustru Susann, dottern Stephanie och sonen Christopher.
  • Bor: Napa valley, Kalifornien.
  • Gör: Nya saker och kläcker idéer, även nattetid och tvekar inte att underrätta frun då.
  • Fritid: Inget större problem, men spelar golf med sonen.
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu