Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Google vill få oss att prata om detaljer

Google vill få oss att prata om detaljer

Google vill få oss att prata om detaljer

Ekonomi. I ungefär fyra års tid har jag lagt ner ett omfattande arbete på att bevaka, förstå och skriva om Google.

Behövs det verkligen? För min del är svaret självklart: Google har en global marknadsandel på internetsök på 89 procent. Det finns ingen annan verksamhet, utom möjligen det kinesiska kommunistpartiet, som har en sådan dominant ställning. Eftersom Google dessutom är världens i särklass största spelare på nätannonsmarknaden – någonstans i storleksordningen 35 procent av hela världens digitala annonsbudget går till Google – blir koncentrationen av indexerat vetande, pengar och därmed makt alldeles otroligt stor.
Google blir allt skickligare på att få oss att glömma detta. För Google förstår ju vilken politisk sprängkraft som finns i de unika data som företaget besitter. Förra året slog företaget rekord mätt i lobbypengar i Washington. Sedan har man – vilket den amerikanske teknikjournalisten Tom Foremski klokt påpekade på sin sajt tidigare i vinter – tagit för vana att satsa stort på avledningsmanövrar i sin externa kommunikation. Google tar varje chans att tala om sina förarlösa bilar, eftersom sådana garanterat ger upphov till glad, nyfiken och positiv press. Vidare presenterar man årlig sökstatistik, som alltid har karaktären "titta, folk har googlat mer på cupcakes än på muffins i år, vi har minsann en cupcaketrend i samhället!".
Och det kan man ju förstå, att Google vill att vi håller oss där i tanken, bland det roliga och kuriösa – när det i själva verket är så att Google genom att analysera hela världens sökningar vet vad vi, hela mänskligheten, är rädda för, vad vi vill köpa, vad vi vill sälja och vem vi tänker rösta på i nästa val.
Veckans kamp om ordet "ogooglebar", där Googles jurister ville pressa det svenska Språkrådet att definiera om ordet för att på så vis skydda varumärket, kan också tolkas som en sådan manöver, vilket glömdes bort i debatten. Plötsligt pratar vi om en liten detalj – i stället för det enorma stora hela. Det passar Google alldeles utmärkt.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Ekonomi
  • Andreas Ekström
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu