Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Hon tar över när filmen är slut

Hon tar över när filmen är slut
Annika Gustafson vill permanenta Boosts verksamhet, som nu får ekonomiskt stöd av Helsingborgs stad. En väg dit tror hon är att ytterligare fokusera på att stödja och bolla idéer kring nya affärsmodeller för filmskapare och andra kreatörer.BILD: Foto: Jenny Leyman
...

Hon tar över när filmen är slut

Ekonomi. För ett år sedan anställdes Annika Gustafson som Nordens första transmediakonsulent på filminkubatorn Boost Hbg. Nu har hon blivit chef för hela verksamheten där hon leder filmare och andra kreatörer.

Vid ett gult skrivbord på fjärde våningen i Dunkers kulturhus har Annika Gustafson sin arbetsplats. Hon är lite skeptisk till den intensivt gula färgen.
De är tre anställda på kontoret, och de får snart ytterligare en kollega då Film i Skånes talangutvecklare flyttar in. Ett samarbete som precis blivit klart och som Annika Gustafson tror kommer att få stor betydelse.
– Det är enormt stort. Det kommer att förändra allt för filmarna i Skåne. Film i Skåne tar sig an innehållet och kreatörerna och vi på Boost ska jobba med transmediastrategier för nya finansieringsformer och hur vi når en publik tidigare och bättre.
Boost Hbg beskriver sig som Skånes arena för talangutveckling och innovation inom film. De har också ett stort fokus på transmedia och cross-media, det vill säga att låta en berättelse vandra över olika plattformar. En film eller tv-serie behöver inte vara begränsad till bioduken eller tv:n utan kan fortsätta som en app i mobilen eller som en sajt på nätet. Publiken väntas också spela en viktig roll och få möjlighet att påverka.
Ett mål för Annika Gustafson är att öppna upp för fler samarbeten mellan kulturlivet och näringslivet. Själv är hon utbildad civilekonom och har pluggat till regissör i Kanadas kulturella centrum, Montreal.
– Jag har alltid setts som lite suspekt, eftersom jag har ena benet i näringslivet och det andra i kulturvärlden. Men på senare tid har entreprenörerna och kreatörerna blivit bättre på att mötas. Folk är lite mindre rädda.
Annika Gustafson är uppväxt på landet utanför Lund där hon senare läste internationell ekonomi på universitetet. Hon lämnade Sverige för Montreal. Sedan dess har hon jobbat som dokumentärfilmare, producent och konsult. Hon har bland annat producerat och regisserat dokumentärfilmen "Killing time", om bhutanesiska flyktingar i Nepal.
Men för några år sedan, efter femton år i Kanada, bestämde hon sig för att flytta tillbaka till Skåne. Hennes man, barn och två hundar följde med. Idag bor de i en by vid havet. Annika Gustafson hoppas att familjens hushåll på sikt kan bli helt självförsörjande genom till exempel egna odlingar.
– På fritiden är jag en analog lantlolla. Det är viktigt med kontraster.
Innan hon tillträdde som chef var Annika Gustafson anställd som transmediakonsulent. Hon menar att berättelsen, storyn, är det viktigaste. Och genom teknikutvecklingen går det att använda en bra berättelse i flera medier och på så sätt också hitta fler samarbetspartners och finansiärer.
– Förut blev en film om ett viktigt ämne "bara" en film. Den kunde nå ut, den kunde beröra. Men sen visste man inte vad man skulle göra. Men det var då. Idag kan vi använda en story för att skapa förändring.
Hon anser att filmbranschen har många anledningar till att tänka bredare än att producera för de på förhand givna formaten.
– Varför är en dokumentärfilm i Sverige alltid 58 minuter? Jo för att den är gjord för att passa in i SVT:s tablå. I Kanada är den 48-52 minuter för att ge plats åt reklamen. Men det säger inget om hur lång den egentliga historien är.
Bland många filmskapare finns en uppfattning att film inte är något som går att försörja sig på, menar Annika Gustafson. Men hon håller inte med. Hon menar att det finns många potentiella finansiärer inom näringslivet, frivilligorganisationer och större sammanslutningar som FN.
– Sveriges nuvarande och framtida konkurrenskraft ligger i kreativiteten. När fler och fler arbeten outsourcas så måste vi försörja oss genom att ta fram bra idéer. Ibland känns det som att filmare och konstnärer inte har förstått vilket värde de har.
Några dagar efter att vi träffar Annika Gustafson reser hon till slumområdet Kibera i Kenyas huvudstad Nairobi där hon producerar och regisserar dokumentärfilmen "Brown gold". Filmen handlar om hur sanitetsproblem kan lösas genom att omvandla människors avföring till energi. Projektet har hon följt under flera år och hon samarbetar med Världsbanken och Unicef.
– Den kommer att visas direkt för höga byråkrater som beslutar om sanitetsfrågor. Samtidigt får vi betalt av Världsbanken och Unicef för att göra filmen. Det kommer också en Facebook-app som skapar intresse, marknadsför och leder folk till hemsidan, säger Annika Gustafson och tar projektet som ett exempel på ett nytänkande samarbete.
Hon spånar också på ett koncept där företag skulle kunna hyra in en konstnär eller filmare under en dag eller en längre period.
– Personen skulle kunna vara med på möten och komma med nya idéer och bidra med en ny twist på saker. Konstnärer har alltid gått först och setts som annorlunda. Nu har vi verkligen möjlighet att ta betalt för det som vi gör.

Annons:
Annons:
Annika Gustafson

Familj: Man och ett barn.
Aktuell: Under våren beslutades att Film i Skånes talangutvecklare flyttar in till Boost Hbg:s lokaler, där Annika Gustafson är nytillträdd chef.
Gör: Skapar affärsmodeller för kreativa näringar.

Boost Hbg

Är en mötesplats och inkubator för företag inom filmbranschen. Ägs av Helsingborgs stad och arbetar i nära samarbete med Film i Skåne, Region Skåne och Media Evolution. Boost bistår med utrustning och lokaler, delar ut resestipendier och har ett talangutvecklingsprogram. Boost har tre anställda.

Tre frågor till Annika Gustafson

Odlingstips: ”Ät ogräs! Kirskål är fantastiskt att steka med vitlök.”

Förebild: ”Min sexåring som lever nära, kreativt och ständigt är generös.”

Sämsta egenskap: ”Är övertygad om att allt alltid kan bli bättre. Det kan vara frustrerande för omgivningen.”

Fyra viktiga personer

Annika Gustafson väljer fyra viktiga personer i sitt yrkesliv

Karin Johansson-Mex, chef för forskningscentret Medea i Malmö: ”Det goaste och generösaste geni jag känner. Hon är en varm visionär.”

Phil Jandaly, make och filmklippare: ”Utan hans stöd, djupa tankar och närvaro skulle inget gå.”

Cara Mertes, chef Sundance Documentary Film Institute: ”Klok och kunnig. Ligger bakom en våg där dokumentärfilmer används för att skapa riktig förändring.”

Bob Erwin, Texas. tidigare oljemagnat, numera filantrop och investerare i rena energikällor: ”Använder sin bakgrund och sitt kunnande till att göra verklig skillnad.

Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu