Maxair tar över linje efter Skyways - Sydsvenskan
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Maxair tar över linje efter Skyways

Maxair tar över linje efter Skyways

Ekonomi. Uppstickaren på Sturup flyger snart också till Norrköping, och öppnar för fler linjer i Sverige.

Det uppstickande flygbolaget Maxair med bas på Sturup är inne i ett expansivt skede. Igår blev det klart att Maxair om fyra veckor börjar flyga Sturup-Norrköping, sedan SAS-partnern Skyways dragit sig ur.
Inom några dagar kan Maxair presentera ännu en för bolaget ny inrikeslinje från Sturup.
- Vi undersöker också fler utrikeslinjer, men det närmaste blir inrikes, säger Maxairs vd Magnus Carlsson.
 
Bolagets utveckling med fler linjer innebär ökat behov av piloter och annan personal. Maxair har nu 30 anställda varav 10 piloter.
Inom några år kan Maxair också trafikera fler inrikessträckor med större passagerarplan på upp till 100 personer.
Största planet nu i flottan på fyra kan ta 30 passagerare på linjen till Oslo.
Linjen till Norrköping ska trafikeras med en Metro II med plats för tolv passagerare.
Underlaget är främst personal på väg till och från de fem statliga arbetsplatserna i Norrköping, nämligen Migrationsverket, SMHI, Luftfartsverket, Kriminalvårdsstyrelsen och Sjöfartsverket.
Genom att anpassa tidtabellen till avgång tidigt på morgonen från Sturup med retur sent på eftermiddagen från Norrköping hoppas Maxair få fler passagerare.
 
Skyways flög cirka 4 000 passagerare per år på linjen. Maxair räknar med ytterligare mellan 400 och 800 passagerare.
Bolaget disponerar fyra plan varav ett Saab 340 med plats för 33 passagerare. Det planet flyger till Karlstad. Maxair flyger också till Oslo och Berlin. Samt Norrköping inom en månad.
Maxair ägs genom två bolag, Interfox Aviation AB och Interfox Holding, av Max Renard.
Han är ursprungligen från Växjö, men är bosatt i Buenos Aires i Argentina, där han bedriver affärer inom flera branscher.
Bolaget Maxair beräknas omsätta 60 miljoner kronor i år. Med den nya linjen väntas antalet passagerare öka till
48 000 passagerare per år. Flest flyges till Oslo och Karlstad. Verksamheten startade som taxiflyg 1997 och började med linjetrafik 1998. Bolaget beräknas gå med vinst 2002.
Flygbranschen i Skandinavien är hårt konkurrensutsatt. Öresundsbron med nära tillgång till Kastrup gjorde inte läget bättre, för Maxair.
SAS och Maxair konkurrerar mest på linjen till Oslo. Genom ett prisutspel hoppas vd Magnus Carlsson öka resandeströmmen till Oslo. Från Öresundsområdet flyger nu cirka 70 000 passagerare till Oslo årligen.
Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Ekonomi
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu