Fel på spelet

Lyra Ekström Lindbäck.
1 2

Fel på spelet

Lyra Ekström Lindbäck. Tillhör Lyra Ekström Lindbäck. Modernista.
I morgon delas Borås tidnings debutantpris ut. Lyra Ekström Lindbäck är nominerad, men har svårt att dra in läsaren i sitt litterära maktspel, skriver Rakel Chukri.

Populärkulturen har länge lånat laddning från bdsm (bondage, dominans och sadomasochism). Alltifrån Fråga Olle-dokumentärerna till E L James storsäljande snuskbok ”Femtio nyanser av honom” där den dominante Christian Grey försöker förvandla oskulden Anastasia till lydigt sexobjekt.

Det är alltid vanskligt när mainstreamkulturen försöker kidnappa en subkultur, resultatet blir lätt fånigt och krystat. I Lyra Ekström Lindbäcks debutroman är dock ambitionen mer seriös. ”Tillhör Lyra Ekström Lindbäck” beskrivs som ”en bdsm-lek utförd som bok”. Romanens jag riktar sig direkt till läsarna som beskrivs som ”slemklumpar” och ”äckliga smaskare”. Författaren balanserar på slak lina när huvudkaraktären försöker vara outsider och domptör på samma gång.

Här finns ett elitistiskt drag, där traditionen – det landskap som ”massan” rör sig i – beskrivs som seg och stinkande. Det är inte helt lätt att skapa sig en bild av författar-jaget som ibland låter som en äldre herre i gabardinbyxor och ibland som en ung rebell (”Stäng munnen. Ni kan inte skratta med i mitt förakt för er”).

Efter den inledande verbala lavetten går hon på jakt efter någon att kontrollera och låsa in i den förberedda kammaren. När hon väl hittar en ”tunn och outvecklad” flicka börjar manipulationen som är bokens starkaste parti. ”Åh, vännen min. En nästan substanslös undervattensvarelse var du, helt beroende av min vilja att lyfta fram och beskydda dig”, kan det heta för att sedan snabbt gå över i skällsord som ”hora” och ”slyna”.

När objektet kläs av och rengörs inför bdsm-lekarna i det smutsiga rummet tvingas läsaren in i rollen som voyeur. Mot slutet öppnas berättelsen, och författaren hänger sig åt sin främsta uppgift: att skapa en metaroman. ”Ni slår upp pärmarna och vi är här för er. Sårbara. Oåtkomliga.” Plötsligt förvandlas författar-jaget till en verklighetsfrånvänd stalker, någon som försöker få sitt objekt (läsaren) att känna något, vad som helst.

Vi uppmanas att sova med boken, lägga boken mellan låren och höra källarflickans viskningar i våra drömmar. Avslutningen är en ny örfil – ”Ni begriper inget. Genom hela läsningen vill ni släppa era kroppar.” Lyra Ekström Lindbäcks verk är en motståndshandling, där läsaren aldrig ska få glömma bort att en bok är en bok. Hon gör upp med uppfattningen om litteraturen som en verklighetsflykt – vilket är en intressant litterär utgångspunkt.

Dessvärre är varken gestaltningen eller språket så starkt att man på allvar blir en del av författarens bdsm-lek. Man blir helt enkelt trött på att Lyra Ekström Lindbäck dikterar hur läsaren ska uppfatta boken. Det är som att ringa till Heta linjen och höra en frustande karl stöna ut instruktioner. Det är synd, för berättelsens maktspel – med en kvinnlig förövare – hade kunnat bli en riktigt otäck historia.

Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Bok
  • Bok
  • Kultur & Nöjen