Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Carmencita lyckades lura alla

Mattias Ermedahl, Annica...
Rikard Bergqvist har skrivit och...
1 2

Carmencita lyckades lura alla

Kultur & Nöjen. Hon kallade sig Carmencita Rockefeller och hon lurade skjortan av alla hon mötte.
Nu har berättelsen om den duperande Malmöfrisörskan blivit musikal. På lördag är det premiär.

1981 stod en hårfrisörska i Malmö inför rätta, anklagad för bedrägeri. Rättens ledamöter fick höra en berättelse som nästan var för otrolig för att vara sann. Men bara nästan. För hårfrisörskan hade lyckats lura i sin omgivning de mest fantastiska historier.

Carmencita Rockefeller, som hon kallade sig, dök först upp 1973, då hon fick kontakt med en affärsman och reservofficer. För honom förklarade hon att hon var släkt med både finansfamiljen Rockefeller och den japanske kejsaren Hirohito. Hon sa att hon var framstående cancerforskare och att hon ägde en rad stora företag i USA. Hon påstod att hennes bror, som i verkligheten var hennes man, var chef för den europeiska avdelningen av CIA och att hon ständigt var omgiven av livvakter.

På så vis fick hon tillträde till de fina salongerna. Affärsmannen introducerade henne för andra inflytelserika män och allihop svalde hennes påhitt.

– Jag jobbade som skådespelare vid Malmö-tv på 1980-talet när programmet Rekordmagazinet producerade en dramadokumentär om henne. Jag tyckte att det var en fascinerande historia. Bara namnet, Carmencita Rockefeller, lät som en titel på någonting.

Det säger Rikard Bergqvist. Han har skrivit och regisserat musikalen ”Carmencita Rockefeller” som får premiär i Helsingborg den här lördagen. Och han har tagit fasta på lögnerna och rollerna som Carmencita Rockefeller gav sig själv.

Rikard Bergqvist blev intresserad av hur enkelt det var för Carmencita Rockefeller att lura sin omgivning, säger han.

– Jag är fascinerad av hur lätt det är att slå blå dunster i ögonen på folk. Vi vill så gärna lita på människor, det är så världen fungerar. Hon var ju på sätt och vis en skicklig skådespelare, folk trodde på det hon sa.

Rikard Bergqvist har utgått från en av de lurade, den reservofficer som till slut stämde hårfrisörskan för bedrägeri. I pjäsen kallas han Åke.

– Jag ville skildra möten med människor som hon ljög ihop detta för. Det är ur Åkes synvinkel vi berättar historien.

I musikalen, som ingår i Malmö operas turnéprogram, spelas Åke av Rolf Lydahl och Carmencita Rockefeller av Anna-Maria Hallgarn.

Rikard Bergqvist började arbeta med manuset för tre år sedan. Han har inte sökt kontakt med vare sig hårfrisörskan eller några andra inblandade och han har inte heller läst rättegångsprotokoll eller några andra handlingar.

– Jag har inte velat bli låst av kontakter eller förhörsprotokoll, jag ville vara fri att berätta den historia jag har fått höra. Pjäsen är baserad på händelserna och karaktärerna, men det är också en produkt av min fantasi. Det här är en musikal – med dans, sång och underhållning.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Kultur & Nöjen
  • Ulf Clarén
Carmencita Rockefeller

”Carmencita Rockefeller” är tonsatt av Martin Östergren, Sara Jangfeldt och Mathias Venge.

Musikalen ingår i Malmö operas turnéprogram och spelas på Helsingborgs stadsteater (9–16/2 samt 10–13/4), Landskrona Teater (26/2), Ystad Teater (28/2), Borgen i Osby (8/3), Kristianstad Teater (12/3), Lunds stadsteater (20/3), Malmö opera (27–30/3).

Kvinnan som kallade sig Carmencita Rockefeller dömdes i september 1981 för bedrägeri till villkorlig dom och böter.

Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu