Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Massivt projekt presenteras

Ödeläggelse och överlevnad...
Bilder ur spelet hänger på Massives...
Martin Hultberg framför en bild...
1 2 3

Massivt projekt presenteras

MALMÖ. I natt presenterades ”Tom Clancy’s The Division” – ett taktiskt rollspel som är Malmöspelutvecklaren Massive Entertainments största projekt någonsin.

Det är öde på Massives kontor på Drottninggatan. I vanliga fall arbetar här nästan 250 personer, men denna måndag är det kompledigt för de flesta.

– Det har arbetats hårt här senaste veckorna och dagarna, förklarar kommunikationschefen Martin Hultberg.

Anledningen är slutspurten, själva finalen inför presentationen av studions stora, egna spelprojekt, ”Tom Clancy’s The Division”.

Det senaste året har runt 200 personer arbetat heltid med spelet.

– Det är det största vi utvecklat, och har god chans att bli det största svenskutvecklade spelet någonsin, säger Martin Hultberg.

Att utveckla dataspel börjar med en liten, kreativ grupp. Ju närmare release man kommer, desto mer växer arbetsstyrkan. Under de sista veckorna är det full fart för alla inblandade.

”Tom Clancy’s The Division” utspelar sig – i alla fall i första utgåvan – i ett otroligt exakt återgivet New York. En pandemi har skapat kaos, anarki råder på gator och torg, och som spelare är det din uppgift att försöka rädda dig själv och andra.

Huvudsakligen genom strid, men också genom andra uppdrag, som att transportera mat eller fixa det havererade elnätet.

– Nästan allt i spelet vilar på verklig grund, i det här fallet kring USA:s sätt att hantera pandemier. Det handlar om vårt samhälles sårbarhet och hur snabbt vissa händelser kan skapa dominoeffekter som påverkar hela vår värld.

Själva ”världarna” laddas ner i förväg, men spelarna kan interagera och kommunicera online med sitt team.

– Hela den sociala biten kring spelet är något som spelarna förväntar sig idag, säger Martin Hultberg.

Viljan att göra ett eget, stort onlinespel har funnits på studion i Malmö sedan Massive köptes av franska Ubisoft 2008. Studion hade tidigare utvecklat spelet World in Conflict, som också var ett onlinespel, och vill gå vidare.

– Tanken bakom att skapa ett onlinespel är att spelaren ska stanna länge, månader eller år, med sin karaktär. Det bygger en helt annan upplevelse och lojalitet med spelet, säger Martin Hultberg.

Ett stort dataspel är tusen små och stora detaljer. En finess i ”The Division” är rollfigurernas personliga drönar-robotar, som faktiskt kan styras via en läsplatta eller mobiltelefon.

Tekniken har blivit tillgänglig genom att Massive Entertainment nyligen har rekryterat samtliga 24 utvecklare från den mindre Malmöstudion Southend Interactive.

– Vi har kunnat köpa deras teknologi som är enormt bra. Och det innebär att kunnandet hos Southend flyttar över till oss.

Spelet utspelar sig i nutid, kryddat med några aningen mer futuristiska vapen och informationssystem.

– Man försöker alltid gå några år fram i tiden, men samtidigt använda sådant som är sannolikt, säger Martin Hultberg.

Presentationen i natt skedde i anslutning till den stora årliga spelmässan E3 i Los Angeles.

Säljklart blir dock inte spelet förrän någon gång i slutet av 2014.

 

 

Vilket är ditt favoritspel? Kommentera nedan.

Annons:
Annons:
Massive Entertainment

Grundades 1997 i Ronneby av Martin Walfisz. Ägs sedan 2008 av franska Ubisoft.

Mest känd för spelen World in Conflict (2007 och 2008), Assassin’s Creed: Revelations (2011) och Far Cry 3 (2012).

Senaste redovisade verksamhetsåret (april 2011-mars 2012) hade företaget 207 anställda och en omsättning på 130 miljoner kronor. Vinsten blev drygt 11 miljoner kronor.

blog comments powered by Disqus
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu