Mästare möts i perfektion

Mästare möts i perfektion

Artist Leif Ove Andsnes, piano. London Symphony Orchestra. Antonio Pappano, dirigent
Genre KLASSISKT
Skivbolag EMI
Utgivningsår 2010-11-10

Skiva. Att tolka Rachmaninovs pianomusik med kontroll ger lyssnaren möjlighet att ta till sig sentmentaliteten utan att det blir svulstigt. En storartad prestation genomförd av pianisten Leif Ove Andsnes och dirigenten Antonio Pappano.

Sergej Rachmaninov (1873–1943) – älskad av den romantiskt lagda publiken men ofta sedd över axeln som kompositör av många finsmakare. Det finns skäl för bägge attityderna. Man kan alltid ta till sig den smekande melodiken och den virtuositet som Rachmaninovs pianomusik oundgängligen äskar. Men man kan lika gärna störas av svulst och sentimentalitet. Den finns latent men behöver inte nödvändigtvis spelas ut i övernaturlig storlek som yteffekt i stället för djupförståelse. Två artister som gör intryck genom kontroll och variation i stället för överspel och effektsökeri är den nors­ke mästarpianisten Leif Ove Andsnes och dirigenten Antonio Pappano, som tillsammans nu skänkt sina beundrare den andra och sista cd:n i sitt inspelningsprojekt med alla fyra pianokonserterna. De första båda verken kunde EMI utge redan för fem år sen, då med Berlinfilharmonin. Allt faller nu åter på plats. Den här gången står London Symphony Orchestra för orkesterspelet, och sällan hörde man ett så kongenialt, nyansrikt samspel. Poängen är inte att Andsnes, utan tvekan en av tidens mest lysande pianister, hanterar de tekniska svårigheterna – de är otroliga – till synes lekande lätt. Men att mitt i bruset leverera alla dessa klangfinesser, denna briljans som icke söker sitt, denna pärlande klarhet – det är det som räknas. Sentimentaliteten hålls på armlängds avstånd; tolkningen är både avspänd och strikt, ibland är den nästan sval på det uppfriskande griegska viset. Men lika ofta blottas Rachmaninovs ryska rötter, och förankringen i senromantikens känslomylla saknas inte, det måste också framhållas. Den populära andra konserten gav exempel. Kort sagt, det här är en prestation som kommer att stå som epokal milstolpe i Rachmaninovkonserternas receptionshistoria.
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Skiva
  • Musik
  • Kultur & Nöjen
Fakta

! Lyssna också på:

Leif Ove Andsnes spelar Grieg Rachmaninov annorlunda: Klockorna (The Bells) eller Vesper En annan typ av pianokonsert från samma tid: Wilhelm Stenhammars nr 2, t ex med Anders Kilström eller Mats Widlund
Fler artiklar från Skiva
Eric Bibb 18 dec 2013
Burial 18 dec 2013