Nedstigning i Pinterland - Sydsvenskan
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Nedstigning i Pinterland

Nedstigning i Pinterland

Kultur & Nöjen. I den brittiske dramatikern Harold Pinters värld har bödeln välskräddad kostym och slips. Våldet är artigt formulerat, regler finns att följa och ingenting ska tas personligt.

Scen. Amerikansk fotboll.
Av Harold Pinter.
Regi: Ragna Weisteen.
Scenografi: Sarah Cederstrand.
Musik: Elias Faingersh.
Film: Martin Thorbjörnsson.
Ljusdesign: Ida Eklund.
Ljud: Marco Padoan.
Skådespelare: Gabriel Flores Jair, Peter Harness, Irma Jämhammar, Nanna Nore, Mattias Thorbjörnsson, Peter Öberg m fl. Insite, Inkonst, Malmö, 10.5

Klassisk imperialistpolitik om man så vill eller som i nystartade teatergruppen Insites version, ett äktsvenskt scenario med sju sorters kakor i soffgruppen Klippan.

Nedstigningen i Pinterland sker gradvis när man i ett ambitiöst collage väver samman dikter med scener ur pjäser, filmer och installationer.

I mindre grupper vallas publiken mellan olika stationer i Chokladfabrikens inre, ett famlande genom trånga korridorer och kaklade källarrum som ytterligare förstärker klaustrofobin i situationerna.

Fyra av Pinters kortare pjäser ingår i uppsättningen, somliga filmade och visade på stor duk, andra uppspaltade och förlagda till olika rum i huset, som förhörsscenerna i det bärande dramat ”Vägs ände”. Maktens företrädare talar i Peter Harness förbindliga gestalt engelska medan offren tiger på svenska, först i nödvärn och senare av tvång när tungan skurits ur munnen.

Något konkret våld syns inte, vi befinner oss i stället i läget före eller efter. Besten visar tänderna eller slickar sig om munnen och motiverar intellektuellt det som gjorts eller måste göras; för Guds och demokratins skull, för att hålla världen ren.

Det är Pinters uttalat politiska texter man valt ut, hätska kommentarer till supermakternas spel och samtidigt en närmast erotiskt laddad studie av individernas drivkrafter.

Skickligt och engagerat flätas inslagen i varandra och vad man förlorar i stringens på de ständiga uppbrotten genom huset vinner man i närvaro och realism när dramatiken kommer nära, så tätt intill att vi känner doften från kaffet i Höganäsmuggarna när förhörsledaren rationellt diskuterar nästa övergrepp med sitt våldtäktsoffer.

Inte ett abstrakt avlägset land alltså utan svensk vardag med Kalles kaviar och blanketter från skattemyndigheterna som fond för dramat.

Greppet är effektivt, ett pockande personligt tilltal som genomsyrar föreställningen och som i kombination med regissören Ragna Weisteens egensinniga idé och skådespelarnas drivna insatser ger nytt obönhörligt liv åt Pinters texter.

Fotnot. ”Amerikansk fotboll” spelas på Inkonst t o m 26 maj.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Kultur & Nöjen
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu