Gusten Grodslukare på Malmö Stadsteater

Gusten Grodslukare på Malmö Stadsteater
BILD: Peter Westrup

Gusten Grodslukare på Malmö Stadsteater

Teaterrecension. Gusten Grodslukare. Malmö stadsteater, Hipp.

Böckerna av den danske författaren Ole Lund Kirkegaard tillhör de mest sönderlästa i barnens bokhylla hemma, jag har tappat räkningen på hur många gånger jag högläst "Gusten grodslukare". Berättelsen om småkillarna Harry och Jakob som lever i skräck för den livsfarlige Gusten men som ändå lyckas lura honom och driva honom till vanvett, framkallar samma blandning av fasa, spänning och gapskratt varje gång. Första gången jag läste den, när barnen var små, minns jag att jag tvekade. Man ska ha åldern inne för att greppa galghumorn och plågoanden Gusten, som sliter håret av killarna och petar dem i ögonen, är en läskig typ på riktigt.

När Lund Kirkegaards berättelse blir teater på Hipp känns mycket igen men farligheten är nedtonad. Jonas Nilsson och Sven Boräng spelar de två busfröna Harry och Jakob med lika delar charm och akrobatiskt snille. Henrik Svalanders Gusten är förvisso skräckinjagande i killarnas ögon men ser i sanningens namn ganska snäll ut och blir snabbt ett offer för deras galna upptåg.

Peter Öhgrens scenografi ger rätt känsla av ruffighet och när Cirkus Benito gör sitt intåg på scenen får föreställningen glitter och schwung. Här finns flera guldkorn att glädjas åt, som till exempel Bo-Christer Hjeltes deprimerade kanonkung och Görans Dyrssens snobbigt blaserade trollkarl. Kärlekshistorien mellan mekanikern Herman och hans granne fröken Olsen är också fin. Man kan ha invändningar. Cirkusnumren kunde kortas en smula, över huvud taget skulle pjäsen må bra av ett rappare tempo och bättre tajming. Men det är problem som med all sannolikhet kommer att lösa sig under spelperioden.

Det bestående intrycket är ändå att det här är en föreställning med glimten i ögat och tveksam sensmoral: det tjänar inget till att fly om du är rädd, lägg dig i bakhåll och ladda din slangbella.

Gusten Grodslukare

Av Ole Lund Kirkegaard, i dramatisering av Andreas Palmaer.