Lättläst om hästar

Text: Elin Fjellman Jaderup
Publicerad 6 maj 2009 20.00 Uppdaterad 7 maj 2009 16.11

Kultur för unga.
En ny trend har slagit igenom i den slitstarka hästbokgenren. Det släpps titlar för allt yngre läsare. Ett färskt exempel är Märtaböckerna för barn som håller på att lära sig läsa. Nu önskar sig hästbokkännarna kvalitetsböcker för äldre barn.

Poplulära hästböcker på Malmö stadsbibliotek (ingen rangordning)

Klara-serien av Pia Hagmar. Klara är inte den typiska sortens frejdiga tjej som ofta förekommer i hästböcker. Fastän hon har egen ponny är hon lite rädd för att rida. Tävlingar slipper hon helst. Målgrupp: Nio till tretton.

Sigge-serien av Lin Hallberg. Sigge bor på en ridskola med shetlandsponnyer där andraklassaren Elina och hennes vänner rider. Om vänskap, svartsjuka och kärlek till hästar. Målgrupp: Sex till nio år.

Bibliotekarie Christina Möller:
– Så fort det kommer en ny Sigge-bok blir det kö. Åldern på hästläsarna har sjunkit. Och förlagen har snappat upp det.

Heartland-serien av Lauren Brooke. Om 15-åriga Amy som bor på en hästgård med sin syster och morfar. Gården tar emot skadade och rädda hästar för att lära dem lita på människor igen. Amys mamma är död. Gården var hennes livsverk. Målgrupp: Nio till tretton.

Min magiska ponny-serien av Jenny Oldfield. Om Krista och hennes ponny Lysande Stjärna som har hemliga, magiska krafter. Målgrupp: Nio till tretton.


Christina Möller
– Det är i linje med den starka fantasy-trenden. Omslaget spelar stor roll. Dagens ungdomar är vana vid snygga bilder.


Monica Stein, förläggare på Bonnier Carlsen som nyss släppt två lättlästa hästböcker: "Märta lär sig rida" och "Märta galopperar".
– Vi försöker hitta roliga teman som gör att barnen inte märker att de stavar sig igenom ord. Och det är faktiskt så att småflickor är väldigt intresserade av hästar.


Citat ur böcker:

Ur Märta galopperar av Erika Eklund Wilson

"Varje tisdag rider jag på ridskolan. Ridläraren heter Kattis. Hon är arg nästan jämt! Hon skriker:

– Trampa ner hälarna!

– Sätt lite fart på Julia!!

– Du måste vara bestämd!!!

Jag har en hemlighet: Jag är rädd för hästar! Konstigt att bara lukten av stall kan ge magpirr. Det är både hemskt och härligt på samma gång."


Ur Äkta Känslor av Lauren Brooke i serien Heartland

"Hon vinklade honom försiktigt och hörde hur publiken drog efter andan när han svängde på hasorna och snabbt tog genvägen. Ett, två tre galoppsprång, sedan svävade han över grinden. Amy kunde inte låta bli att le. De hade fixat det! Nu måste de koncentrera sig på att klara tvåkombinationen, muren och det sista hindret - och när Amy hörde jubel och applåder insåg hon att de låg etta. Nu skulle det bli svårt för någon att slå dem."


Ur Teddy i Huset av Lin Hallberg

"Det gör ont i Elsas mage. Hon står ensam kvar när Kajsa går till fritids med Tuva och Hedvig från klassen. Kajsa säger knappt hej då till Elsa. Hon verkar ha bestämt sig för att Elsa är mallig för att hon fått en egen häst."

Större eller mindre text



1 läsare har reagerat på denna artikel

100% är glada

0% är likgiltiga

0% är nyfikna

0% är arga


Hur reagerar du på "Lättläst om hästar"?
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu