Bröstförminskningen gäller om kvinnorna har en viss gen i en viss variant, vilket ungefär hälften har. En mer positiv effekt av genen är att risken för bröstcancer minskar. Man får alltså ta det onda med det goda.
– Kaffedrickande kan påverka storleken på brösten en hel del, säger Helena Jernström, docent i experimentell onkologi vid Lunds universitet.
Det kanske kan verka lite udda att göra en vetenskaplig studie av hur kaffe
påverkar byststorlek, men forskningen har en högst seriös grund.
Normalviktiga kvinnor som har stora bröst med många bröstkörtlar, löper en
större risk än andra att drabbas av bröstcancer.
En tidigare studie har visat att kvinnor kan minska sin cancerrisk genom att
dricka mycket kaffe, minst tre koppar om dagen. Jernström ville veta om det
fanns en koppling: Om både kaffedrickande och bröststorlek påverkar risken
för bröstcancer, kan då kaffedrickande och bröststorlek hänga ihop?
Och mycket riktigt. Mätningar på nära 270 friska kvinnor visade på ett klart mätbart samband mellan mycket kaffe och mindre bröst, vilket har publicerats i facktidskriften British Journal of Cancer.
50% är glada
0% är likgiltiga