Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Sju timmars vemodigt sväng

Sju timmars vemodigt sväng
BILD: Foto: Hussein El-Alawi

Sju timmars vemodigt sväng

Lund. Lund, vinter och klezmer. Det börjar bli tradition nu. För tredje året i rad arrangerades Klezmerfestivalen i Lund.

LUND. Och det som började med körsång om potatis, slutade med utlovat dansgolvsröj.

– Det här är en sång om potatis, potatis den här veckan, nästa vecka och tredje veckan.

Det är körledaren Sverker Zadig som berättar vad den Judiska kören från Lund ska sjunga om.

Och Lundakören sjunger.

Det gör den för tredje året i rad på Klezmerfestivalen. I år har den fått sällskap av tre andra band. Men däremot är det första gången som festivalartisterna ställer sig på Mejeriets scen.

– Vi har varit på Kulturen innan, berättar körmedlemmen Yvonne Schain. Men det kom så mycket folk att vi bestämde oss för att flytta festivalen.

– Människor fick vända i dörren och det vill vi inte, så vi hoppas att alla som vill komma får plats på Mejeriet, säger Sverker Zadig. På Mejeriet finns så mycket resurser, så det blir spännande.

För att det inte fanns innan. Så förklarar Sverker Zadig på ett enkelt sätt varför man från första början bestämde sig för att arrangera en festival med klezmerband och körer.

– Och nu försöker vi göra tradition av det, säger han. Klezmer passar Sverige på något vis, det är ganska melankoliskt, svängigt och så finns det något i språket och vemodet som är ganska svenskt.

Han beskriver söndagens program som accelererande. Först började kören, som stod vid serveringen, att sjunga för publiken som växte för varje minut.

Kören består av ungefär 18–20 medlemmar, repeterar en gång i veckan och är grunden i festivalen. De tidigare festivalerna har man delat upp i två delar – en där kören uppträder och en där inbjudna grupper och artister spelar. I år har arrangörerna slagit ihop festivalen till en cirka sju timmar lång musikupplevelse.

När klockan slog 15 och det var dags för det första av kvällens tre band att gå på den stora scenen – då var alla bord inne på Mejeriet upptagna.

En violin, en ståbas och ett ackordeon. Eller Livet Nord, Daniel Wejdin och Camilla Åström som tog sig från Göteborg för att uppträda på klezmerfestivalen. Med influenser från tangon, baktakter från reggaen och viss jazzkänsla beskrivs deras musik som nyklezmer.

– Kaja heter det, ett av mina favoritband, men det vet de om, för det säger jag alltid till dem, säger Sverker Zadig när han presenterar bandet.

Kvällen sista band ansågs som det mest publikdragande, i förhandsinformationen utlovades såväl röj som vimmel på Mejeriets dansgolv.

– Det är nog många som kommer bara för att se Tummel, säger Sverker Zadig.

Under söndagen uppträdde också den danska sångerskan Channe Nussbaum.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Lund
  • Per Ek
Från Östeuropa till världen

Klezmer är ursprungligen en term för judiska, mestadels folkliga musiker i Östeuropa. I vidare bemärkelse betyder det också instrument och den instrumentala musik som utövades bland ashkenazim, de i huvudsak jiddischtalande östeuropeiska judarna. Idag är klezmer närmast en musikalisk genre och under senare år har stilen expanderat innehållsligt. Det är inte ovanligt med grupper som ägnar sig åt klezmerpunk eller klezmerrock till exempel.

Källa: NE

Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu