Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Aluma sätter hemlösa på kartan

Aluma sätter hemlösa på kartan

Malmö. Aluma tar hjälp av sociala medier och GPS-teknik för att uppmärksamma stadens 900 hemlösa.

I Malmö finns 534 män, 170 kvinnor och 196 barn som inte har ett eget hem. Enligt Alumas verksamhetschef, Anna Kind, har de hemlösa blivit en del av stadsbilden, de syns helt enkelt inte längre.

Tillsammans med kommunikationsbyrån The Fan Club, tar Aluma nu hjälp av kommersiella appar som Facebook Places och Gowalla för att sätta de hemlösa på kartan igen.

Tanken är att man med sin telefon ska kunna checka in på Facebook Places eller Gowalla inte bara för att se var närmsta HM-butik är utan också för att se var hemlöse Nisse befinner sig. Väl incheckad kan man välja att skänka pengar till arbetet mot hemlöshet.

– Vi stämde av med våra Alumasäljare och fick väldigt positiva reaktioner. De förstår vikten av att tydliggöra statistik och skapa opinion. Deras enda krav var att tjänsten skulle avidentifieras och inte peka ut reella platser där de brukar sova.

Tjänsten blev verklighet under natten till onsdagen. Alla pengar som samlas in kommer att gå till Alumaförsäljarnas ideella förening.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Malmö
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu