Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Genombrott för Citytunneln

Genombrott för Citytunneln

Malmö. Exakt klockan 14.53 den 8 juli skrev ett litet stycke Malmöhistoria. Då trängde "Skorpionen" igenom den 1,6 meter tjocka väggen mellan Nord och Syd. Inramningen var som hämtad ur någon av äventyrsfilmerna om Indiana Jones. En mörk tunnel sådär 25 meter under jordytan, droppande vatten längs tak och väggar och ett mullrande ljud långt bort i fjärran.

Efter hand växte mullret till ett åskliknande dån. Och exakt 14.53 brakade det till i änden av den 120 meter långa och mörka tunneln.

Något som påminde starkt om ett gigantiskt förhistoriskt djur tuggade sig snabbt igenom den tjocka väggen. I dammolnet som bildades skymtade snart ett svagt ljussken och en uppsträckt människohand vinkade bakom monstret.

Monstret som kallas roadheader fortsatte att tugga upp ett stort hål och drog sig sedan sakta tillbaka.

Hålet började sakta fyllas av människor och genom dammet och vattnet sträcktes plötsligt tre flaggor fram. En polsk, en tysk och en australisk.

Och där någonstans borde förstås Harrison Ford ha svingat sig fram genom mörkret med en kniv i munnen.

Men det gjorde han inte.

Istället var det antal höjdare från Citytunnelprojektet och ett 30-tal arbetare från olika länder som hurrade och gratulerade varandra. Det första genombrottet i den sju år långa historien om Citytunneln var ett faktum.

Och det där med "Skorpionen" var mest ett skämt. Visst har det pågått en kamp mellan de som arbetade i den södra delen och den norra delen om vem som skulle hinna först igenom.

Vann gjorde arbetslaget under Edward Sobolewski från Nord men " Skorpionen" skapades som lagnamn just då.

Många av de som följt det omstridda projektet genom mediastormar, miljödomstolar, polisanmälningar och bullerdiskussioner kunde äntligen pusta ut lite.

– Det här känns bra. Vi har lärt känna berget och hittills har det rullat på precis som vi tänkt oss. Och det här hålet var ett viktigt steg, säger Citytunnelns projektchef Örjan Larsson.

Förbindelsen mellan den norra och södra nedgången i station Triangeln har varit något av ett generaltest för resten av tunnelbygget. Att bygga i en trång stadsmiljö ställer mycket stora krav på teknik och helst ska bygget märkas så lite som möjligt.

– Jag tycker vi har lyckats mycket bra med att hålla tidtabellen utan alltför mycket besvär för de boende runtomkring. Det är ju trots allt ett stort byggprojekt, säger VDn för byggkonsortiet Malmö Citytunnel Group.

Glädjen bland byggarbetarna var också påtaglig. Alla rusade runt och hälsade och gratulerade varandra från de olika sidorna av tunnelväggen.

Ändå återstår förstås mycket innan ens den här etappen är helt färdig. Det som nu är klart är vad som kallas en centrumtunnel.

I nästa steg gjuts ett antal y-formade pelare som placeras i tunneln. Efter det börjar tunneln förstoras stegvis med många förstärkningar av tak och väggar innan tunneln når sin rätta bredd på 28 meter och höjd på 12 meter.

Och det är en bra bit kvar till dagen när den 4,6 km långa tunneln ska vara helt färdig.

Men det var ändå ett litet stycke Malmö-historia som skrevs den här lördagen i juli. Ett genombrott, om man vill.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Malmö
  • Citytunneln
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu