Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Läraren känner sig övervakad i det nya systemet

Läraren känner sig övervakad i det nya systemet

Malmö. ”Det känns som att de sätter betyg på mig.” Läraren Eva Ljungsryd känner sig övervakad av den nya utvärderingen.

Eva Ljungsryd har jobbat på Pauli gymnasium i trettio år. Hon är lärare i tyska och engelska och fackligt ombud för Lärarnas riksförbund. Att låta eleverna utvärdera undervisningen är en självklarhet för henne.

– Det har jag gjort så länge jag har jobbat. Jag vill veta vad eleverna tycker – särskilt om det är något som de är missnöjda med. Jag vill ju kunna förändra.

Hon har alltid använt pappersenkäter – som hennes rektorer aldrig har bett att få se. Men sedan hösten 2006 måste alla lärare på skolan låta eleverna göra utvärderingar digitalt. Därmed kan skolledningen lätt ta del av utvärderingarna, och göra jämförelser.

Väldigt otrevligt, tycker Eva Ljungsryd.

– När man har jobbat en tid blir man ganska lugn i sin lärarroll. Man fokuserar bara på hur eleverna kan tillgodogöra sig undervisningen. Men med de här utvärderingarna kommer man på något sätt tillbaka till den här osäkra perioden då man var ny i yrket och tänkte mycket på hur man själv uppförde sig i klassrummet. Fokus flyttas från arbetet med eleverna till att hela tiden vara medveten om hur jag förväntas sköta mig av dem som ska lönesätta mig. Det stör mig! Jag vill inte tänka på det.

Hon använder ibland ordet betyg när hon talar om utvärderingarna.

– Det är en kursvärdering, men det känns som att de sätter betyg på mig, det gör det. Frågan är om eleverna kan sätta det betyget.

Vad tror du?

– Att det finns de som kan, och att det finns de som inte kan.

Hon nämner ett exempel:

– Om någon elev till exempel åker fast för fusk så är det inte så kul. Då blir man ju ovänner – om de inte har vett att skämmas. Och då får man en utvärdering som är trist. Frågan är hur skolledningen ser på det.

Eva Ljungsryd litar inte på skolledningens löften om att utvärderingarna inte ska ligga till grund för lönen.

– Det är inte så lätt för en rektor att veta vad alla lärare gör i sina klassrum. Detta är ett sätt att ta reda på det. Om man har tre års utvärderingar av en lärare på datorn så att man bara kan gå in och titta – det är klart att man tittar.

Den fördel hon kan se med de digitala utvärderingarna är att positiva omdömen ger gott självförtroende.

– Det kan vara kul för oss som grupp att veta att eleverna tycker att det är en okej skola att gå på och att lärarna sköter sig.

Men hon känner inte att de digitala utvärderingarna har varit till någon hjälp för henne.

– Jag tror inte det, faktiskt. Utvärderingarna kommer när kursen är slut. Då är det inte mycket att göra åt det.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu