Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Övergångsställen farligast i trafiken

Övergångsställen farligast i trafiken

Malmö. Det är mycket farligare att korsa en gata på ett övergångsställe än att gå över där det saknas övergångsställe. Det visar färsk Malmöstatistik. Där kommunen har tagit bort övergångsställen har inte en enda fotgängare blivit påkörd, visar statistiken också.

MALMÖ. Det är Lars Olofsson, trafikplanerare på gatukontoret, som har gått igenom alla olyckor i Malmö där fotgängare har blivit skadade under åren 2000–2006.

Genomgången visar att i de drygt 600 Malmökorsningar, där det finns obevakade övergångsställen, har det inträffat 212 kollisionsolyckor med skadade fotgängare.

I de ungefär 2 500 korsningar, som saknar övergångsställen, har det under samma tid bara inträffat 35 kollisionsolyckor där fotgängare har skadats.

– Siffrorna bekräftar vad all forskning visar, nämligen att det är farligare att korsa en gata på ett obevakat övergångsställe än att gå över där det saknas övergångsställe, säger Lars Olofsson.

– Det finns flera förklaringar till att folk oftare blir påkörda på övergångsställen. När man tror att bilarna ska stanna och att bilförarna har koll på situationen känner man sig trygg och kliver ut i körbanan.

Om man däremot korsar en gata där det saknas övergångsställe försäkrar man sig om att det inte kommer några fordon innan man går över, menar Lars Olofsson.

Det finns bara ett sätt att öka tryggheten för fotgängarna, säger han vidare, och det är att sänka fordonens hastighet.

– Trafikljus ökar inte automatiskt trafiksäkerheten, säger han. Det gör däremot gupp och förträngningar som dämpar hastigheten.

130 övergångsställen i Malmö har någon form av hastighetsdämpande åtgärder.

På dessa övergångsställen inträffade åtta olyckor med skadade fotgängare under perioden 2000–2006.

Vid de drygt 800 övergångsställen som saknar trafikdämpande åtgärder inträffade trettio gånger så många olyckor.

När gatukontoret har tagit bort övergångsställen har det ofta mött protester. Men Lars Olofsson genomgång visar att olycksrisken inte har ökat när övergångsställena har försvunnit.

– Sedan 1999 har vi tagit bort ungefär 250 övergångsställen, säger han. Det har inte inträffat en enda olycka med fotgängare på de platserna sedan 2000.

2003 tog gatukontoret bort tre övergångsställen på Kulladalsgatan. Övergångsställena ersattes med förträngningar som sänker hastigheten.

Det har Kulladalsborna också lagt märke till enligt en enkät som genomfördes ett halvår efter det att övergångsställena togs bort.

Men en klar majoritet av Kulladalsborna kände sig ändå tryggare med övergångsställen än med förträngningar.

– Statistiken från Malmö visar att det är en trygghetskänsla som bygger på falska förutsättningar, säger Lars Olofsson.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Malmö
blog comments powered by Disqus
Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu