Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Superlärare ska stötta de svaga

Superlärare ska stötta de svaga
Kristina Wester och Mats Wennerholm från Skolverket på besök i Rosengård. Rosengårdsskolan är en av två skolor i Malmö som kan få extraresurser under en treårsperiod.BILD: Foto: Åsa Sjöström
...

Superlärare ska stötta de svaga

Malmö.

Tio skolor i Sverige ska väljas ut i en särskild statlig satsning där skolorna får miljoner extra kronor och superpedagoger som kommer in utifrån för att höja resultaten.

Nu är Skolverket i Skåne för att undersöka vilka skolor som kan delta.
– Det här handlar om hur skolor som har de allra största utmaningarna kan få stöd i sitt arbete, sammanfattar Kristina Wester, undervisningsråd på Skolverket.

På statens uppdrag är hon och kollegan Mats Wennerholm här för att sondera terrängen och se vilka skånska skolor som kan delta i en satsning som regeringen initierat. Målet är att höja skolornas resultat.

De tio skolor som så småningom väljs ut, ska leva upp till följande, inte helt smickrande, krav: De ska ligga i områden som, enligt regeringens definition, "präglas av ett brett utanförskap". De ska ha lågt resultat, med många elever som inte klarar skolan och låga betygssnitt. Resultaten ska dessutom vara på nedåtgående.

Femton stadsdelar i nio av Sveriges kommuner har redan vaskats fram som kandidater. I Malmö är det två områden, Södra Sofielund och Herrgården, och två skolor, Rosengårdsskolan och Sofielundsskolan. I resten av Skåne är det stadsdelen Gamlegården i Kristianstad och Centrum Öster i Landskrona som kan bli aktuella. Kristina Wester och Mats Wennerholm har nu träffat alla ansvariga tjänstemän, och i april räknar Skolverket med att ha valt ut de skolor som ska delta. Det praktiska arbetet väntas starta i höst.
– Alla är mycket medvetna om att man behöver göra ett utvecklingsarbete, och man ser detta som ett bra tillfälle att få stöd och hjälp med det, säger Mats Wennerholm.
60 miljoner kronor i statliga medel ska användas på de tio skolorna under tre års tid. Regeringen har ganska noga specificerat vad de pengarna ska användas till. Största delen av pengarna ska gå till särskilt kvalificerade lärare som Skolverket ska anlita. Dessa lärare ska ut på de utvalda skolorna och hjälpa lärarna där att undervisa bättre. Under hela projektet ska forskare följa utvecklingen, för att man sedan ska kunna se vad som fungerar bra och vad man kan arbeta vidare med.
– Grundidén är att hitta former för kollegialt lärande som skolan efter de här tre åren ska kunna fortsätta ha för att utvecklas på ett bättre sätt, och som man kan sprida till andra, säger Mats Wennerholm.
Pengarna ska också användas till att få eleverna att nå sina mål genom att eleverna kan undervisas på sitt modersmål, bättre kontakter med föräldrarna, ökad undervisningstid och läxhjälp.
Det låter lite som Klass 9A, fast inte på Svt den här gången utan på riktigt?
– Vi ska ägna oss åt så mycket mer än de där tv-programmen kan ge, säger Kristina Wester.

Annons:
Annons:
Följ Vad är detta?
Här kan du följa ämnen eller skribenter som du är intresserad av. När du valt ett ämne hittar du de senaste artiklarna i din personliga meny, högst upp till höger på sidan. Där kan du också ta bort ämnen du inte längre vill följa. Du måste vara inloggad för att använda funktionen.
  • Malmö
  • Hur mår du Malmö?
  • Emma Leijnse
Flest områden i Göteborg

De stadsdelar som Skolverket identifierat som områden med brett utanförskap där skolorna har låga och nedåtgående kunskapsresultat, och som dessutom anmält intresse för att vara med i satsningen, är följande: Herrgården och Södra Sofielund i Malmö. Rinkeby och Tensta i Stockholm. Ronna och Hovsjö i Södertälje. Araby i Växjö. Gamlegården i Kristianstad, Centrum Öster i Landskrona. Hässleholmen i Borås. Kronogården i Trollhättan. Gårdsten, Hjällbo, Norra Biskopsgården och Bergsjön i Göteborg.

Annons:
Annons:
toppnyheterna just nu